تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

سرسیم حلقوی

سرسیم-حلقوی

فهرست مطالب

سرسیم حلقوی یک ابزار حلقوی که برای پایان دادن به یک سیم یا کابل در تابلو برق ها و سایر صنایع می شود.همان طور که از اسم این ابزارها نیز پیداست به شکل حلقوی بوده و می توانند در ابتدا و یا انتهای یک سیم قرار بگیرند.

به طور کلی ابزارهایی که یک طرف آن در یک سرسیم قرار مگیرد و سر دیگر به یک منبع یا مقصد که می تواند روی شینه یا موارد دیگر نصب شود.

سرسیم چیست؟

سرسیم ها وسیله ای برای جلوگیری از آسیب دیدن سیم های متصل به سلول ترمینال و موارد دیگر هستند. سرسیم ها از جهتی دیگر می توانند پرس شوند و به عنوان یک هادی داخل سلول ترمینال قرارگیرند. در نتیجه، ارتباط بین سیم و سلول ترمینال به واسطه قسمت هادی سرسیم حاصل می شود.سرسیم ها دارای روکش نایلونی هستند و به عنوان عایق عمل می کنند.سرسیم ها با توجه به شکل و اندازه به انواع مختلفی تقسسم می شوند:

انواع سرسیم

سرسیم دوشاخ روکش دار

همان طور که از نامشان نیز مشخص است به شکل دو شاخه هستند و در مواقعی که بخواهید از نوع حلقه ای استفاده نکنید یا به عبارتی مجبور نباشید پیچ را به کلی باز کنید از سرسیم های دوشاخ می توانید استفاده کنید.

می توانید برای محکم کاری از یک بست کمربندی پلاستیکی برای تثبیت جایگاه کابل در مقابل ارتعاشات در سرسیم های دوشاخ نیز استفاده کنید.

سرسیم حلقوی روکش دار

این محصولات همان طور که از نامشان مشخص است به شکل حلقوی و روکش دار هستند و در مواقعی که بخواهید به لحاظ امنیتی مطمئن تر باشد از این نوع سرسیم ها استفاده می شود.چرا که در ارتعاشات زیاد و عوامل دیگر هم از بدنه پیچ و یا هر جایی که نصب کرده اید از آن خارج نمی شوند.

سرسیم سوزنی روکش دار

این سرسیم ها مناسب برای سیم هایی باقطر ۱.۵ هستند.از این سرسیم ها بیشتر در سلول های ترمینال استفاده می شود.سوزنی بودن این ابزارها این امکان را می دهد که بتوان از آنها در مکان های باریک استفاده کرد که یک ویژگی مهم محسوب می شود.

فیش نری روکش درا

سرسیم های فیش کولری را به اختصار فیش نری و فیش مادگی می خوانند.از نام این ابزارها برمی آید که بیشتر در کولرها استفاده می شود ، در حالی که می توان از آنها در تابلو برق ها نیز استفاده کرد.

فیش مادگی روکش دار

این سرسیم ها به همراه سرسیم نری استفاده می شود.سرسیم مادگی به صورت توخالی و سرسیم نری در آن جای می گیرد و بدین صورت یک اتصال مطمئن را برقرار می کنند.

سرسیم رابط

سرسیم های رابط به عنوان یک رابط عمل کرده و در مواقعی که بخواهید سیم ها را از دو طرف پرس کنید از این ابزار ها استفاده می شود.

این اتصالات در اشکال های مختلفی عرضه می شوند و ممکن است تعداد ردیف های مختلفی از پایه ها و شاخه ها را داشته باشند

توجه داشته باشید که از نسخه باریک تر برای سیم های نازک تر استفاده کنید. به عنوان مثال برای سیم هایی با قطر یک ونیم از سرسیم های سوزنی بیشتر اسیتفاده می شود.

اتصالات سرسیم در تابلو برق ها و صنایع دیگر به شکل دلخواه نمی تواند باشد و باید از استانداردها پیروی کند نتیجه پیروی نکردن از این امر یک  اتصال ضعیف تر و با طول عمر کم تر خواهد بود.

سرسیم های حلقوی به گونه ای طراحی شده اند که به بخشهای کوچکتر تقسیم شوند تا برای انواع قطر کابل ها کارایی داشته باشند.

کابلهای ساخته شده برای اتصال به این ابزارها که معمولا روکش دار هستند نیاز دارند یا در مواردی که می خواهید کابل را از اتصال قبلی خود جابه جا کنید ، می توانید از این موارد به راحتی در انتهای کابل ها استفاده کنید ، که باعث ایجاد اتصال به هر یک از طرفین به طور امن خواهد بود.

سرسیم حلقوی

نکات ایمنی

روی کابل ها  این نوع ابزارها را می توان به سرعت نصب کرد زیرا نیازی به  ابزار خاصی برای نصب ندارید و تنها با یک انبر مخصوص می توانید آن را پرس کنید.

قبل از قرار دادن کابل یا سیم به درون شیار سرسیم کابل را به اندازه ای جدا کنید که از لبه آن بیرون نزند ، با رعایت نکردن این مورد به طور مثال اگر از سیم های افشان استفاده می کنید ، تنها با یک رشته از سیم  که درست در جای خود پرس نشود احتمال جرقه و آتش سوزی وجود دارد.

جدا کردن روکش کابل به اندازه طول شیار سرسیم باشد.همچنین برای جلوگیری از درج نادرست سیم های افشان ، آن را پیچ داده و از این امر نیز اطمینان حاصل کنید.

سرسیم های حلقوی همچنین برای طولانی مدت یا دائمی در مدارهای جریان برق ،  می توانند لحیم کاری هم شوند. بسته به برنامه و مهارت های شما ، چند روش اتصال وجود دارد که از کدام نوع استفاده کنید.

با این وجود ، سرسیم های نازک برای سم ها و کابل های نازک و سرسیم های بزرگ برای سیم ها و کابل های بزرگ می باشند.

تولید

در گذشته به جای استفاده از سرسیم ها به عنوان یک اتصال دهنده ، آن را پیچ می دادند و با یک نوار آن را عایق بندی می کردند که بالقوه خطرناک بود.اما با تولید انواع سرسیم ها این مشکل به کلی این خطر را رفع کرد.این ابزارها در حدود ۲۰ سال است که تولید می شوند و روانه بازار شده اند.

هر یک از این ابزارها نوعی اتصال دهنده  و انتقال دهنده الکتریکی محسوب می شوند پس باید به گونه ای طراحی و تولید شوند که در مقابل جریانات الکتریکی شدید هم مقاومت کنند و هم چنین به عنوان یک رسانای خوب در مدار عمل کنند.

این ابزارها متشکل از یک یا چند عایق پلاستیکی ، شیار ، و قلاب هستند که نقش اتصال را دارد. سرسیم ها از فلزی ساخته می شوند که رسانایی خوبی دارند.

سرسیم ها دارای یک پوشش لاستیکی در اطراف شیار خود هستند و در ترکیبات اولیه خود حین تولید از مواد با کیفیتی استفاده می کنند تا به عنوان عایق بهتری عمل کنند.چرا که در اثر حرارت زیاد سرسیم نیاید خاصیت خود را تغییر دهد.

تفاوت سرسیم حلقوی با سرسیم فیش مادگی

سرسیم فیش مادگی از یک پوشش سراسری در طول خود استفاده می کند در حالی که در نوع حلقوی فقط قسمتی که سیم قرار است پرس شود از روکش استفاده می کند.دلیل استفاده کردن سرسیم های فیش مادگی شاید رو روشن تر باشد ، این نوع سرسیم ها بیشتر در معرض آب و رطوبت قرار می گیرند.این نوع فیش ها بیشتر در کولرها استفاده می شوند اما می توان از آن ها در تابلو برق ها نیز استفاده کرد.

ویژگی های سرسیم حلقوی

یک سرسیم حلقوی و سایر سرسیم ها کاملا مهندسی و به گونه ای طراحی می شوند که از نظر مقاومت ،  محکم باشند. تا در  اثر رطوبت به آنها آسیب نرسد و در هنگام سفت کردن پیچ از ایجاد خوردگی جلوگیری شود.

از جنس فلز مس با درصد خلوص بالا هستند و به عنوان رسانی خوب عمل می کنند.

روکش پلاستیکی این ابزارها از جنس  پی وی سی است و به عنوان عایق خوبی عمل می کنند.

نکاتی که در هنگام خرید یک سرسیم باید به آن توجه کرد:

حداکثر سایز سیم قابل اتصال به ورودی سرسیم را در نظر داشته باشید.

حداکثر قطر داخلی حلقه سرسیم با توجه به اندازه های آنها متفاوت است در آن توجه کنید.

حداکثر جریان قابل ‌تحمل با توجه به جنس و ضخامت آنها متفاوت است به آن توجه کنید.

این ابزارها را می توان برای انواع کابل های قطر کوچک و بزرگ استفاده کرد.

جمع بندی

این ابزارها را می توان به عنوان اتصال دهنده های سیم ، پایان دهنده های سیم ،  اتصال موقت ، بیشتر از نوع دوشاخ ها در یک مدار الکتریکی قرار داد.این ابزارها با قرار دادن انتهای نوار سیم رشته ای در بخشی از شیارهای خود متصل می شوند ، سپس با فشرده سازی آن در اطراف سیم ، سرسیم  تغییر شکل و پرس می شود.

برای پرس کردن معمولا با ابزار مخصوص عایق دار مانند انبردست انجام می شود.بعضی انبردست ها مخصوص این کار هستند و با فشردن اندازه معینی سرسیم را پرس می کند ، این کار باعث می شود نه سیم و نه سرسیم بیش از اندازه پرس شوند.در مواقعی می توانید اگر از سرسیم های دوشاخ استفاده می کنید با انبر قسمت انتهایی آن را به هم نزدیک تر کنید و امنیت کار را بالا ببرید.این ابزارها با نماد یو شکل نیز شناخته می شوند.

قضاوت در مورد کیفیت و قیمت یک محصول را بعد از استفاده از آن می توان لمس کرد.در بعضی مواقع بعضی افراد از رنگ پوشش پلاستیکی آنها به عنوان یک نشانه گذاری استفاده می کنند در چنین مواقعی باید بیشتر دقت کنید که از آن به عنوان یک فاز یا نول استفاده کرده اید.

انواع مختلفی از ابزارهای تابلو برق پایه چسب ها و سرسیم ها در شرکت کاسپین تجهیز نیرو وجود دارند که عموما برای نوع و اندازه خاصی از آنها طراحی می شوند. متداول ترین این ابزارها سرسیم های حلقوی هستند که با ورود به فروشگاه ما می توانید آنها را انتخاب و با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *