تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

سرسیم دوشاخ

سرسیم-دو-شاخ

فهرست مطالب

سرسیم دوشاخ  قطعه های مکانیکی هستند که برای اتصال موقت یا دائمی می توانند در مدار قرار گیرند.این ابزارها از نظر ظاهری شبیه سرسیم های حلقوی هستند و تنها شامل چند تفاوت جزئی هستند که در ادامه بیان خواهیم کرد.

سرسیم ها قطعات فلزی هستند که در قسمت های مختلف یک تابلو برق و اماکن دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها در اندازه های مختلف برای مطابقت با کابل های با  اندازه مختلف تولید می شوند.

سرسیم های دوشاخ از نظر مکانیکی بسیار مقاوم هستند ، چرا که قرار است در مقابل ارتعاشات قرار بگیرند از این رو بیشتر در محیط های در این معرض استفاده می شوند.

انواع سرسیم

سرسیم حلقوی و سرسیم دوشاخ:

این دو ابزار مثل هم هستند و تنها در حلقوی و دوشاخ بودن آن و محل نصب با هم متفاوت هستند.از سرسیم های حلقوی برای نصب در موارد داخلی یا به عبارتی نصب دائمی و از نوع دوشاخ برای موقتی برای نصب استفاده می شود.سرسیم دوشاخ می تواند بعد از نصب نوک آن خم شده تا امنیت بیشتری حاصل شود و حتی به عنوان اتصال دائمی در مدار قرار گیرد.هر دوی این ایزارها باید از پوششی مناسب برخوردار باشند تا بتوانند به عنوان یک عایق خوب عمل کنند.

سرسیم سوزنی:

سرسیم سوزنی شامل یک سوزن توخالی به جای حلقه و دوشاخ است.با این تفاوت که به شکل سوزنی بوده و همانند دو نوع اول دارای پوشش پلاستیکی مناسب می باشند.این ابزارها بیشتر در مینیاتورها و مکان هایی که دستگیر است مورد استفاده قرار می گیرند.

سرسیم رابط:

سرسیم رابط کمی متفاوت تر از نوع بقیه است و به عنوان اتصال دو طرفه عمل می کنند.پوشش پلاستیکی این ابزارها سرتاسری بوده و یک عایق کامل می باشد.این ابزارها نیز میتوانند در کولرها ،تابلو برق ها و برق کشی های خانگی استفاده شوند.فرقی بین طرفین این ابزارها وجود ندارد و می توانند منبع ورودی و خروجی جریان باشند.

سرسیم فیش نری و مادگی:

این دو ابزار مکمل هم هستند و بیشتر باهم استفاده می شوند  و پوشش سراسری از عایق پلاستیکی را دارند.هر دوی این ابزارها می توانند به عنوان ورودی و خروجی باشند.این ابزارها بیشتر در کولر و مکان هایی که رطوبت بیشتر است استفاده می شوند.

سرسیم دوشاخ

ویژگی های سرسیم دو شاخ

سرسیم های دوشاخ نصب راحتی دارند و هزینه آنها به نسبت کاربردشان مناسب می باشد.

پوشش هایی با رنگ های مختلف دارند و به عنوان عایق خوبی عمل می کنند.

از جنس مس هستند و رسانایی آنها از قابلیت خوبی برخوردار است.

اگر بخواهید سیم های خود را در کم ترین زمان تعویض و یا جا به جا کنید ، این ابزارها بهترین گزینه هستند.بنابراین نصب راحتی نیز خواهند داشت

در محیط های صنعتی ، مسکونی و موارد دیگر می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

به طور کلی از دو قسمت روکش و بدنه تشکیل شده اند.با اینکه ابزارهای ساده ای به نظر می رسند اما بسیار پرکاربرد هستند.در مواقعی تصور کنید از سرسیم ها استفاده نمی کردید چه اتفاقی می افتاد؟قطعا حوادثی را به دنبال داشت.اما می بینیم که این محصولات چقدر مفید واقع شده اند.

معمولا قرار دادن یک سیم مسی مفتولی در داخل شیار این ابزارها نسبتا راحت تر و ایمن تر از سیم های افشان است.در سیم های افشان اگر در اثر بی توجهی رسته ای از سیم در شیار قرار نگیرد ، احتمال جرقه و آتش سوزی وجود دارد.

نکات ایمنی

اگر خودتان این ابزارها را نصب میکنید باید مهارت های لازم را داشته باشید و یا اگر برقکار این کار را برای شما انجام می دهد باید همه نکات ایمنی مربوط به سیم کشی را رعایت کرده باشد. سیمهای مسی مفتولی و یا افشان بزگ باید به اندازه ای پرس داده شوند که بعدا دچار بریدگی نشوند.

ممکن است انشعاب های نزدیک به هم در تابلو برق انجام دهید ، در این بین از عدم تداخل سیم ها به خصوص سیم های افشان اطمینان حاصل کنید.یک اشتباه کوچک می تواند کل مدار را تحت تاثیر قرار دهد.در مواردی هم از سرسیم ها ،  لایه ای استفاده می کنند. به این طریق که به صورت طبقاتی برای یک منبع اتصال یا انتقال استفاده می کنند در چنین حالتی باید امنیت را در مبنای کار خود قرار دهید.در اینجا توجه به این نکته نیز مهم است که سیم ها و کابل ها با ظرفیت کشش آمپراژ و ولتاژ متفاوت هستند ، استفاده از یک سیم و کابل هم اندازه به میزان قابل توجهی از اختلاف فشار در این قسمت یعنی نقطه اتصال جلوگیری می کند.

در حالی که در بعضی از نقاط ممکن است از یک سرسیم استفاده کنید که در این حالت فقط سر سیم متناسب با سیم با قطر متناسب و سرسیم مسی با درصد خلوص بالا مورد نیاز است.

بعد از اتصال این ابزارها با برقراری جریان اطمینان حاصل کنید که شل یا سفت نباشد تا دچار حادثه شود.اگر از رنگ های پوشش همانند شماره سیم ها به عنوان شناسایی استفاده می کنید ، سعی کنید از رنگ مشکی و آبی بیشتر برای برقراری جریان و از رنگ های زرد بیشتر برای خنثی یا همان ارت و از رنگ سبز بیشتر برای سیم های نول استفاده کنید.این شناسایی را به خاطر بسپارید و یا به صورت یادداشت  در مکانی ازتابلو قرار دهید.

ظرفیت بار در سرسیم ها

بعضی از سیم ها ظرفیت بار ضعیفی دارند که در این صورت می تواند در اثر اختلاف ولتاژ هم به سرسیم و هم به سایر قطعات آسیب بزند ، در انتخاب سیم و سرسیم باید دقت های لازم را داشته باشید.

از برق کار بخواهید که با برچسب زدن به پانل کار را برای شناسایی عملکرد هر مدار را به شما مشخص کند. این امر باعث می شود که در صورت لزوم ، مدارها را شناسایی کنید.

تفاوت سرسیم دوشاخ با سرسیم حلقوی

سرسیم های حلقوی یک نقطه اتصال را به صورت حلقوی احاطه کرده و برای اینکه بخواهید آن ها را نصب و یا تعویض کنید باید یک پیچ را به طور کامل آزاد کنید از مزیت این سرسیم ها این است که خیالتان از امنیت به مدت طولانی راحت است.

سرسیم های دوشاخ به گونه ای طراحی شده اند که بعد از نصب اگر بخواهید سر دو شاخ را لحیم کاری کنید فراهم می کند.از مزیت های سرسیم های دوشاخ این است که اگر در مواقعی از پیچ استفاده می کنید ، دیگر نیازی نیست پیچ را کاملا آزاد کنید.این سرسیم ها نیز حاوی روکش هستند و مزایای روکش سرسیم حلقوی را دارند.

کاربرد این دو هرگز به اشتباه گرفته نشود ، سرسیم های حلقوی در مواردی که ارتعاشات در پنل ها و یا هر جایی که از آن به عنوان اتصال استفاده می کنید است.در حقیقت در پنل هایی که امنیت به میزان قابل توجهی هائز اهمیت است.

از هر دوی این سرسیم ها می توان هم به عنوان یک منبع اتصال و یا یک مقصد خاتمه دهنده استفاده کرد.اما اگر به عنوان یک پایانه ، حتی موقتی در یک سیم قرار گرفتند باید با نوار چسب  آن را عایق بندی کنید تا جریان برق به جای دیگر منتقل نشود.

نصب

برای نصب این ابزارها ابتدا اطمینان حاصل کنید که برق سیم های تابلو برق متوقف شده است یا به عبارتی قطع شده است. با تست ولتاژ آن را اندازه گیری کنید  تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

فرآیند نصب در سرسیم های دوشاخ ممکن است بسته به نقطه اتصال یا اتمام متفاوت باشد ، اما به طور کلی شامل قلاب کردن لبه و فشار دادن شیار برای پرس سیم است.

این ابزارها نیز مثل شینه ها رسانا بوده و باید دقت های لازم را در موقع نصب داشته باشید و از یک ابزار پرس دسته عایق دار استفاده کنید.توجه به این نکته نیز مهم است که هنگام پرس ، روکش سرسیم ها آسیب نبیند.

برای نصب ابتدا باید قطر سیم خود را بدانید و همچنین مقصدی که قرا است سرسیم در آن نصب شود نیز باید مشخص شود.برای مثال سر سیم شما اگر ، سرسیم فیش کولری نری می باشد ، طرف دیگر باید سرسیم فیش مادگی باشد.

خرید سرسیم دوشاخ

این سیم ها و کابل ها هستند که قطر این ابزارها را برای خرید تعیین می کنند. سرسیم ها یی که بیشتر در معرض رطوبت قرار دارند می توانند با گذشت زمان هنگام خم شدن بیش از حد شکسته شوند و یا فرسوده  شوند.با انتخاب یک سرسیم مناسب می توانید عمر تجهیزات خود را افزایش دهید.سرسیم های ضخیم تری هم وجود دارند که مناسب محیط های مرطوب هستند.

شرکت کاسپین تجهیز نیرو با تولید و ارائه محصولات با کیفیت ایرانی و با حذف واسطه ها با قیمت مناسب محصولات را به دست مصرف کنندگان عزیز رسانده تا بتواند سهمی در پایین اوردن هزینه های زندگی افراد مختلف داشته باشد. هم چنین فروشگاه ما با ارائه و فروش آنلاین این محصولات در کم ترین زمان آماده پاسخ گویی به کاربران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *