تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

انواع پیچ و مهره

فهرست مطالب

دانستن درباره مواد ساخت، ابعاد و ویژگی‌های فنی مهره‌ها، پیچ‌ها، کاترها ، پرچ‌ها و مواردی همچنین به مهندسان و متخصصان کمک می‌کند تا مواد مناسب و با کیفیت برای اتصالات و مصارف مختلف را انتخاب کنند. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره برخی از این موارد را در اختیار شما قرار دهیم.

پیچ مکمل جفتی یا نری

پیچ مکمل جفتی یا نری

پیچ مکمل جفتی یا نری (Mating Screws) نوعی از پیچ‌ها هستند که برای اتصال قطعات با سطوح مختلف یا برای اتصال دو قسمت از یک قطعه به کار می‌روند. این پیچ‌ها دارای یک سر پیچ خورده و بدنه استوانه‌ای هستند که به طور معمول درون یک سوراخ مهره (فمال) استفاده می‌شوند.
پیچ مکمل جفتی معمولاً برای اتصالاتی که نیاز به اتصال مخفی و بازتابی دارند، استفاده می‌شوند. این پیچ‌ها معمولاً در تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات صوتی و تصویری، سیستم‌های نصب شده در دیوارهای داخلی و دیگر کاربردهایی که نیاز به اتصالات مخفی دارند، استفاده می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های اصلی پیچ مکمل جفتی این است که طول آن معمولاً به اندازه‌ی کافی است تا پیچ درون سوراخ مهره فمال قرار گیرد و اتصال محکمی ایجاد شود، اما به طور معمول از آن بیرون نیاید. این ویژگی باعث می‌شود که اتصالات مخفی و زیبا ایجاد شود.

پیچ و مهره آویز یا معلق کننده

پیچ و مهره آویز یا معلق کننده

پیچ و مهره آویز یا معلق کننده (Hanger Bolts) نوعی از پیچ‌ها هستند که دارای دو سر متفاوت هستند:
یک سر مهره (به طور معمول با سر شش‌ضلعی) و یک سر واشر (به شکل یک صفحه) یا یک سر با دارای نوک مخروطی.
سر مهره این پیچ‌ها برای ورود به یک سطح (مانند چوب یا فلز) طراحی شده است، در حالی که سر واشر یا سر دارای نوک مخروطی برای اتصال به یک سطح دیگر مانند بتن یا مواد سخت‌تر استفاده می‌شود.
پیچ و مهره آویز معمولاً برای اتصالاتی استفاده می‌شوند که نیاز به مهار قطعات به سطح‌های مختلف دارند. این اتصالات معمولاً در کاربردهای ساختمانی، ساخت و ساز، نصب تجهیزات و سایر کاربردهایی که نیاز به نصب یک شیء بر روی سطوح مختلف دارند، استفاده می‌شوند.
پیچ و مهره آویز به عنوان یک راه حل اتصال قوی و مستحکم در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خصوص در کاربردهایی که نیاز به اتصال قطعات به سطوح مختلف با ویژگی‌های مختلف دارند.

پیچ تنظیم کننده

پیچ تنظیم کننده

پیچ‌های تنظیم کننده یا Set Screws، نوعی از پیچ‌ها هستند که بدون سر سرهمی (headless) می‌باشند، یعنی سری در آنها وجود ندارد و به جای آن دارای یک شکاف یا حفره برای استفاده از ابزار اتصال می‌باشند. این پیچ‌ها معمولاً از جنس فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله ماشین‌سازی، ساخت و ساز، الکترونیک و تولیدات مصرفی استفاده می‌شوند.
استفاده اصلی از پیچ‌های تنظیم کننده برای قفل کردن یا ثابت نگه داشتن قطعات می‌باشد. آنها معمولاً به عنوان عناصر مهم در مواردی مانند موتورها، ماشین‌آلات، ابزارهای الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند. وقتی یک پیچ تنظیم کننده به یک سطح دیگر فشرده می‌شود، سر تنظیم کننده آن به سطح مخالف فشرده می‌شود و فشاری را ایجاد می‌کند که به قطعه دیگر نگه‌داشته شود.
پیچ‌های تنظیم کننده معمولاً با کلید‌های آلن (Hex Key) یا سر تورکس (Torx) کنترل می‌شوند، اما در برخی موارد ممکن است از دیگر ابزارها نیز استفاده شود.

پیچ و مهره های الوار

پیچ و مهره های الوار

پیچ و مهره‌های الوار یا Timber Bolts، نوعی از پیچ‌ها هستند که به طور خاص برای اتصال قطعات چوبی به همدیگر یا به سازه‌های چوبی بزرگ‌تر استفاده می‌شوند. این نوع پیچ‌ها معمولاً در برخی از کاربردهای ساختمانی و ساخت و ساز بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پیچ و مهره‌های الوار دارای طراحی خاصی هستند که به آنها امکان می‌دهد درون چوب فرو بروند و به طور محکم در آن نگهداری شوند. این پیچ‌ها معمولاً دارای سر مستطیل یا سر شش‌ضلعی هستند و برای جلوگیری از گردش غیرمجاز و استفاده به عنوان نقطه ثابت در سطح چوب استفاده می‌شوند.
با توجه به ماهیت سخت چوب و نیاز به اتصالات قوی در سازه‌های چوبی بزرگ، پیچ و مهره‌های الوار معمولاً از جنس فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند.استفاده اصلی از پیچ و مهره‌های الوار در ساخت و ساز، سازه‌های چوبی بزرگ، پل‌ها، سازه‌های مهندسی، و سایر کاربردهای مرتبط با چوب است. این پیچ‌ها به عنوان یکی از گزینه‌های اتصال قوی و پایدار در سازه‌های چوبی بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پین یا سنجاق کاتر

پین یا سنجاق کاتر

پین یا سنجاق کاتر (Cotter Pins) نوعی از پین‌های میانی می‌باشند که به طور عمومی از فولاد یا فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. این پین‌ها دارای شکلی شبیه به حرف “R” هستند که در یک سرش شکافی یا نوکی دارند که به شکاف یا فلانج قطعه متصل شده یا نگهداری می‌شوند و در سر دیگرش یک لوله دارند که به داخل یک دینامو و مهره متصل می‌شود.
پین‌های کاتر معمولاً برای نگهداری مهره‌ها، دیناموها، اجزای مکانیکی و سیستم‌های مختلف در جای خود استفاده می‌شوند. آنها در مواقعی که نیاز به اتصالی موقت و با قابلیت تعویض دارند، مفید هستند. از آنجا که پین کاتر برای نگهداری قطعات با استفاده از تنظیم یا فشردن نوک و شکاف آن استفاده می‌شود، به راحتی قابل تعویض و خارج شدن است.
استفاده اصلی از پین‌های کاتر در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ماشین‌سازی، الکترونیک و صنایع دیگر است. این پین‌ها به عنوان یک راه حل سریع و موقت برای نگهداری و اتصال قطعات مختلف استفاده می‌شوند.

پرچ(Rivets)

پرچ(Rivets)

پرچ یا ریوت (Rivets) ابزاری است که به صورت گسترده در صنعت و ساختمان‌ها برای اتصال قطعات فلزی یا دیگر مواد با هم استفاده می‌شود. پرچ‌ها از جنس فلزی معمولاً ساخته می‌شوند و دو قسمت دارند که به وسیله‌ی یک ابزار خاص به هم متصل می‌شوند. این دو قسمت به نام سری و ساقه‌ای شناخته می‌شوند.
پرچ‌ها معمولاً از طریق اصطکاک و فشردن سری از پرچ به داخل ساقه‌ای آن، بر روی قطعاتی که قرار است با هم اتصال شوند، تثبیت می‌شوند. سپس سر پرچ، با استفاده از ابزار خاصی که به آن مونتاژر (Rivet Gun) یا ریوتر (Riveter) نیز گفته می‌شود، فشرده و مهره می‌شود. این کار باعث می‌شود که ساقه‌ای پرچ بیشتر انبساط نکند و قطعات فلزی یا دیگر مواد به یکدیگر محکم و دائمی متصل شوند.
پرچ‌ها در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، هواپیماسازی، ساخت و ساز و تولیدات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای متداول پرچ‌ها می‌توان به اتصال ساختارهای فلزی در اتومبیل‌ها، ساخت سازه‌های فلزی در ساختمان‌ها و تولید ماشین‌آلات صنعتی اشاره کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پیچ ها و مهره ها و همچنین کاربرد های آنها می توانید با کارشناسان ما در شرکت بزرگ کاسپین تجهیز نوآوران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *