تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

شمش یا شنیه مسی ارت چیست ؟

فهرست مطالب

اگر که شما با تابلو برق کمی آشنا باشید ، حتماً راجب شمش مسی ارت شنیده اید و به آن نیاز پیدا کرده اید . شمش ارت قطعه ای به شدت کاربردی و پر مصرف در صنایع مختلف و علل خصوص صنعت برق و تولید تابلو برق است . این نوع شمش به راحتی در بازار های معمولی و فروشگاه های فضای مجازی پیدا می ‌شود . مدل ‌های بسیار متنوعی از شینه ارت و شمش ارت در تابلو برق ها پیدا می ‌شود . البته با توجه به نیاز هر تابلو برق ، اندازه ، جنس ، انواع و تعداد شینه ارت ‌ها متفاوت می باشد.

کاربرد و عملکرد

با در نظر گرفتن کاربرد اصلیشان که تصمیم بندی یکسان جریان برق بین بخش‌های مختلف است ، اندازه و شکلشان اهمیت دارد . نوع سیم کشی ساختمان در انتخاب شینه ارت تابلو برق می بایست در لحاظ شود . به تقریبا می توان گفت که که شمش ارت آلومینیومی فرق قابل توجهی با مدل مسی متشابه خودش نداشته باشد . اگرچه در صورت ممکن ، می توان از نوع کابل کشی با شمش ارت‌ ها یکسان باشد تا توضیع برق الکتریکی به طور صحیح انجام گردد.
افراد از شمش ارت به طور متفاوتی نیاز و استفاده می کنند . گاهی اوقات شمش ارت ‌های قدیمی ، از ترمینال ارت هم جایگزین می گردد که اشکال و صور بهتری دارد . به ویژه در مورد تابلو و لوح های  برقی که تعداد زیادی خروجی و ورودی  دارد . هر تابلو و لوحی ، نیاز به شمش ارت مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد که در قیمت تمام شده آن نیز هم تا حد قابل توجهی نیز تاثیرگذار هست.

شینه ارت یک رساناست ، معمولاً از جنس فلز های  مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود. وظیفه اصلی اش هدایت جریان الکتریسیته در بین قطعه‌ و اجزا مختلف تابلو برق است. هر تابلو برق با توجه به ورودی و خروجی‌های متفاوتی که دارد ، از یک مدل  شمش ارت به کار برده میشود.

این قطعه های ذکر شده استاندارد و سایزهای مشخصی در بازار دارد .  شینه ارت را با نام شیمش ارت نیز شناخته میشود .  
اکثر تابلو برق‌ها باید شینه ارت داشته باشند تا بتوانند کاربرد و قابلیت های  لازم و منحصر به فرد  را داشته باشند.

مشخصات شینه های مسی ارت

شینه های ارت‌ اصولا به شکل یک مکعب مستطیل با طول زیاد و یا کم هستند که در تابلو برق قرار داده می شوند . با توجه به ورودی و خروجی ‌های متفاوتی که شمش های ارت دارند ، می‌توانند پیچ‌ های چهارتایی ، شش تایی ، هشت تایی ، ده تایی تا ۲۴ تایی داشته باشند. به طور معمول شمش های ارت یا از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده اند یا از جنس فلز مس ، برای اینکه بتوانند ‌هادی و رسانای خوبی برای جریان برق باشند و جریان را بین بخش های مختلف به درستی توزیع کنند.
شمش های ارت وظیفه های مختلفی دارند اما وظیفه اصلی این قطعه بسیار پر کاربرد ، هدایت و توزیع جریان برق به طور مساوی به قطعه های دیگر است . تابلو برق مد نظر ما باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز ساختمان و محیط مورد نظر را به سادگی و درستی تامین کند . بنابراین شمش مسی ارت باید جریان ورودی را بین بخش‌ های مختلف پخش و برق رسانی کند.

شمش ها در تابلو برق

شینه مسی ارت به ما کمک می‌کند که برق با جریان الکتریکی مساوی و با ولتاژ های برابر را به همه ی جریان ‌های خروجی برسانیم . استفاده از این قطعه در تابلو برق بسیار ضروری است به طوری که بدون وجود آن قطعات ما کارایی اصولی خود را از دست می دهند و ممکن است موجب خرابی و زیان مالی و جانی در تابلو برق شود . در نتیجه همه ی توضیحات با توجه به ترمینال ‌های ورودی و خروجی ، تعداد شینه های ارت‌ نیز می‌توانند کمتر یا بیشتر شوند .
گاهی به جای استفاده کردن از شینه های ارت‌ از ترمینال ارت هم استفاده می‌کنند که شکل ظاهری و کاربردی ترمینال ها به طور خیلی جزعی با شینه ی ارت متفاوت است . ولی همان وظیفه توزیع برق را به روش دیگری انجام می‌ دهند . سوراخ‌ هایی بر روی شینه مسی ارت وجود دارند که سبب می ‌شوند بتوانیم آن ها را به تابلو   برق پیچ کنیم ، برای انجام دادن این کار باید سیم ‌ها را زیر آن ثابت نصب کنیم تا جریان الکتریکی برق را به بخش‌ های مختلف قطعات تابلو برق برساند .

کاربرد های شمش مسی ارت

شمش ارت یا همان شینه ارت ، کاربرد های تقریبا متنوعی در تابلو برق ها دارد . اما همان طوری که در بالا تر مطالعه کردیم ، کارآیی اصلی اش در تابلو برق یکسان سازی جریان الکتریکی خروجی می باشد . وقتی از یک کابل برق ورودی در نقطه ی شروع مدارمان برق می‌گیریم و قرار است بین بخش‌ های متفاوتآن را تقسیم کنیم ، شمش ارت جریان ‌های الکتریکی خروجی را یکسان می‌کند و آن را به ساده ترین روش توزیع میکند .

حجم بسیار زیادی از جریان الکتریکی ورودی از زیر شمش های ارت‌ عبور می‌ کنند . اگر ما می ‌بینیم که جریان الکتریکی برق به صورت مساوی و برابر در بین واحد های ساختمانی تقسیم شده است ، یعنی کاربرد شمش ارت را به خوبی فهمیده ایم .

به همین دلیل است که در تابلو برق ها ، جریان ‌های ضعیف را از جریان های الکتریکی قوی جدا می ‌کنند . یا حتی برق مورد نیاز برای آسانسور را از برقی که در بین واحد ها تقسیم می ‌شود ، به صورت جداگانه سیم کشی می‌کنند .

بررسی ویژگی های شینه ارت

حال می خواهیم ویژگی ها و مشخصات این شینه را بررسی کنیم اغلب اوقات از چنین وسیله ای برای احداث چاه ارت استفاده می کنند دراین شینه ها به دلیل هدایت جریان برق به بقیه قطعه ها و سایر قسمت های تابلو برق مورد استفاده قرار گرفته میشود .

بهتر است بدانیم که این شینه ها قابلیت این موضوع را دارند که سوراخ شوند  و سپس با استفاده از چند پیچ و چند مهره  فضای مناسبی را برای انشعاب گرفتن طراحی  و راه اندازی کنند . در حقیقت در این مورد نیازی وجود ندارد که از ترمینال ها بهره برداری شود . از سایر خصوصیت های شینه ارت بدنه مسی آن می توان یاد کرد . همان طور که پیش تر راجب ان بحث کردیم این بدنه مسی موجود در این شینه ها یک رسانای الکتریکی بسیار قوی می تواند باشد پس نتیجه میگیریم در نهایت کار نیازی وجود ندارد  که ترمینال ایجاد کنیم .

در خصوص حالت ظاهری این شینه ها باید گفت که شکل ظاهری ان ها مستطیلی است و تعویض کردن و جا به جایی  آن ها در مقایسه با کابل های موجود در بازار راحت تر می باشد و کاملا به شکل اشکاری در پایان پروژه نمای مطلوب تری را برای ما به نمایش خواهد گذاشت .

شایان ذکر است که بیان کنیم  اغلب در تمامی تابلو برق ها شینه  فانتزی ارت مورد استفاده قرار گرفته می شود ، به همین دلیل شینه های ارت از پر کاربردترین و پر مصرف ترین قطعه های مصرفی در صنعت برق می باشد . اصولا شینه های ارت از ۴ ، ۶ ، ۸ پیچ ساخته می شوند .

انواع شمش ارت

شینه های ارت‌ در سه بعد طول و عرض و ضخامت از یکدیگر متفاوت اند . اما در بیشتر اوقات در اندازه‌های ۲۰×۳ و ۱۵×۳ تولید و ارائه می‌شوند . به این صورت که عرض شینه ارت ‌ها اغلب از سه میلی متر بیشتر نخواهد بود. این استاندارد ها متناسب با سایر استانداردها در تابلو در نظر گرفته شده می شود . و با توجه به اینکه یکی از پرکاربردترین‌ها و پر مصرف ترین ها هستند ، حتما باید به شکلی باشد که به آسانی در هر تابلو برقی جا بگیرد .
باید بدانیم که تعداد پیچ‌های شینه های ارت‌ زوج است .بنابرین شمش های ارت به صورت ۴ پیچ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ پیچ ساخته شده اند . باتوجه به نیازی که در تابلو برق وجود دارد ، تعداد پیچها قابلیت این را دارند که در این تعداد قابل تغییر باشند . این شینه ها پرمصرف‌ترین و پرکاربرد ترین قطعه در تابلو برق است و چنانچه تعداد ورودی و خروجی ‌های ان بالا باشد ، امکان آن به وجود می آید که به چندین  شمش ارت نیاز پیدا کنیم .

شینه ارت ‌ها با توجه به این موضوع که  به آسانی در نقاط مختلف تابلو قابلیت پیچ شدن را دارند، لازم است که توجه لازم را داشته باشیم که اندازه مناسبی از آن ها انتخاب شده باشد و حجم زیادی را اشغال نکرده باشند .

وظیفه اصلی شینه  ارت ها انتقال جریان به شکل مساوی است . بنابرین کیفیت شینه های تولیدی بسیار مهم است . با دقت و توجه به کیفیت سیم ‌هایی که در مدار مورد استفاده قرار گرفته اند ، جنس شینه های ارت هم مشخص می‌شود . با این وجود به نظر می‌رسد که استفاده کردن شینه های ارت مسی برای کابل‌های آلومینیومی و بالعکس ، مشکلی برای ما ایجاد نکند و مشکل ساز نباشد .

شینه ارت از جنس مس

شینه ارت مسی یا شینه مسی به شکل یک مکعب مستطیل می باشد که از جنس مس تولید و ساخته شده است و در ساخت و تولید آن پیچ های متفاوت و متنوع بکار رفته شده است .شینه ارت های از جنس مس از چهار پیچ تا هجده پیچ در بازار به صورت متغیر پیدا می شوند و همانطور که پیش از این ذکر شد این ارت های مسی در راه اندازی گودال و ساخت چاه ارت  مورد استفاده قرار میگیرند .  

بدنه شینه های مسی ارت همواره دارای سه بعد ضخامت و طول و عرض با ابعاد متفاوت می باشد و اکثرا برای جریان هایی بیشتر از ۱۲۵ آمپر باید شینه کشی حتما در سیستم کار پیاده شود . در این شیوه به دلیل اینکه حجم بسیار بالایی از سیم بکار رفته است و وجود حجم بالای کابل و همچنین آمپر بالا باید گفت استفاده از سیم در این سیستم برای ما ممکن نخواهد بود .

برای مثال اگر تصمیم داشته باشیم در فواصل بسیار زیاد یک کابل نسبتا ضخیم را خم کنیم به دلیل عدم وجود انعطاف و نبود امکان حرکت بهتر است که از شینه های مسی استفاده کنیم .

مزایای استفاده کردن از شینه ارت

شمش ارت در تابلو برق مزایای بسیار زیادی برخوردار است . ما قصد داریم در این بخش این مزایا را نسبت به استفاده از کابل ها بررسی کنیم که گاهی می‌ تواند جای شینه ارت در تابلو برق بگیرد .

انشعاب گیری بسیار ساده

به راحتی می ‌توان در هر مداری ، شمش ارت‌ ها را چیند و جریان الکتریکی برق را به قطعه های مختلف برساند . وظیفه اصلی شمش ارت همین است که جریان ‌ها را به روش برابر و عادلانه در بین بخش‌ های متفاوت مدار تقسیم بندی کند .

نمای ظاهری بهتر در پایان کار

یافتن مسیر برق رسانی با کابل کار سخت تری است . کابل وظیفه ‌های دیگری نیز دارد که شمش ارت اصلا درگیر آنها نمی ‌شود . پس وقتی برق به شمش ارت می ‌رسد ، اطمینان داریم که انشعاباتی در آنجا قرار دارد . همچنین نیاز نیست سیم‌ ها و کابل های زیادی را به یکدیگر وصل کنیم تا بتوانیم برق را توزیع کنیم .

مقاومت زیاد و دوام بالا

دوام شمش های ارت با در نظر گرفتن این که نیاز به جابجایی کمی دارند ، نسبت به کابل بسیار بیشتر است . شمش های ارت روکش محافظ خوبی دارند و به سادگی می ‌توانند تا مدت زمان زیادی جریان برق را به قطعه های مختلف برسانند .  عوض کردن آن ها هم بسیار راحت تر از کابل ‌های برق می باشد .

انتقال بهتر جریان برق الکتریکی

جریان الکتریکی در کابل ها امکان دارد دچار افت ولتاژ یا افت جریان شود . شمش های ارت از این اتفاق جلوگیری می کنند و اجازه می ‌دهد که برق رسانی به شکل صحیح اتفاق بیافتد . شمش ارت تابلو برق چه در واحد های ساختمانی باشند و چه در ورودی ساختمان ، کمک می ‌کند که برق رسانی خوب انجام بشود .

عوض کردن ساده تر آن نسبت به کابل

باز کردن چند عدد پیچ و جایگزین کردن شمش ارت مناسب وقت کمی از مهندس و برق کار می گیرد . به راحتی می‌توان آن ها را با همدیگر جابه جا کرد و به نتیجه دلخواه رسید .

نرخ و قیمت شینه ارت

برای قیمت گذاری این شمش ها با توجه به سطح مقطع آن ها ، سایز و اندازه و تعداد پیچ ‌هایی که روی شینه ارت موجود است، نرخ و قیمت گذاری آن ها نیز متفاوت خواهد شد . بازار درحوزه نرخ گذاری بر روی این شینه ها بسیار رقابتی عمل می کند . توجه داشته باشید که در خصوص یکی از پرکاربردترین و پر مصرف ترین قطعه ‌ها درحال حاضر صنعت برق و تابلو برق صحبت می‌کنیم.

اگر بخواهیم قیمت شمش ارت آلومینیومی و شمش ارت مسی را مقایسه کنیم باید بگوییم شینه ارت آلومینیومی نسبت به شینه ارت مسی نرخ پایین تر و ارزان تری دارد . با بالاتر رفتن قیمت مس در بازار باعث شد که فلز آلومینیوم وارد حوزه برق رسانی و سیم کشی بشود .حتی میتوان بیان کرد که کابل هایی که از جنس آلومینیوم ساخته شده اند جای خود را در حوزه صنعت برق باز کرده اند .

قیمت شمش های ارت مسی تقریبا سه برابر بیشتر از شمش های آلومینیومی موجود در بازار است .کم ترین نرخ برای شمش های ارت موجود در بازار، که چهار پیچ ارت آلومینیومی است در حدود  سه هزار تومان می باشد . البته این قیمت ثابت نیست و می تواند در این سال ها  تغییر پیدا کرده باشد . ولی شینه های ارت‌ ۱۸ پیچی مسی این روز ها به سی هزار تومان هم نزدیک شده است . حال با توجه به نیاز و لزوم کار خود ، قابلیت این را دارید که شینه های ارت‌ مناسب کار خود را تهیه کنید . در پایان میتوانیم نتیجه گیری کنیم که یک تابلو برق با کابل‌ های بسیار بزرگ و برق رسانی عظیم و گسترده به نقطه های مختلف ، ارزش تهیه و صرف هزینه بیشتربرای خرید مناسب ترین  شینه ارت تابلو برق را دارد .

خرید شینه ارت

در زمان تهیه و خرید این قطعه لازم داریم که اطلاعات جامع و کاملی در خصوص به آن داشته باشید . همان طور که پیش تر ذکر کردیم جنس شینه های ارت لزوما از فلز مس یا آلومینیوم ساخته شده است . و به همین دلیل امروزه می ببینیم به خرید و فروش مس و ضایعات  این فلزات به عنوان یکی از مسیر های  های مناسب برای به دست آوردن درآمد توجه شایان ذکری شده است .

همچنین ورق هایی که از جنس مس ساخته شده اند یکی از فلزات تقریبا گران قیمت بازار به حساب می ایند که با تغییر ضخامت در ورق های مس نرخ و قیمت آن ها دچار تغییر می شود . با دقت در این موضوع که منبع های بسیار زیادی برای بازیافت و استفاده مجدد از این فلز وجود دارد نسبت به سایر اقسام فلزات دستیابی و دسترسی به آن راحت تر  و سهل تر است .

فرایند ساخت و تولید

در حال حاضر تولید و ساخت این شینه های ارت از این چنین  فلز ارزشمندی ساخته می شود به صورت متری می باشد که مصرف کننده های آن با توجه به پروژه و مقدار مورد نیاز خود آن ها را برش می دهند و خریداری می کنند . در هنگام خرید و بهره برداری از این شینه ها قطعا باید به نحوه طراحی و ساخت و کیفیت  تولیدی آن ها توجه لازم را داشته باشیم . برای مثال اینکه شینه ها تماما مس از مس ساخته شده اند یا اینکه فلزات دیگری نیز در تولید آن ها با آن ترکیب شده و در آن به کار رفته است و همچنین خریدار در هنگام تهیه و خرید یک شینه حتما باید با توجه به نیاز به چند پیچه بودن و ضخامت آن ها نیز توجه شود .

برای خرید بدون واسطه شمش های ارت می توانید به سایت شرکت کاسپین تجهیز نو آوران مراجعه فرمایید .

 این شرکت یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان و عرضه کنندگان انبوه انواع مختلف شینه های مسی و سایر تجهیزات تابلو برق است . برای خرید شمش های مسی شما میتوانید با مسئول خرید شرکت کاسپین تجهیز نو آوران تماس حاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *