تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

شمش مسی یا شینه چیست ؟

فهرست مطالب

شینه یا در اصطلاح شمش مسی یک مکعبِ مستطیل شکل است که جنسی مسی یا آلومینیمی دارد .

شمش های مسی طول های متفاوتی دارند .

 این قطعه مسی در تابلوهای برق  مورد استفاده قرار میگیرد

کاربرد شمش مسی تحت عنوان هدایت جریان الکتریکی به قطعه های مختلف داخل تابلو برق است ؛ به گونه ای که جریان الکتریکی به همه ی قطعات موجود در تابلو برق برسد

{ در مقاله فعلی هر کجا درباره ی شینه صحبت کردیم منظورمان شمش مسی می باشد  }

 شینه مس قطعه هایی با اندازه‌ی استاندارد از فلز مس میباشند ؛ که با روش ریخته گری تولید شده اند .

شینه ‌ها با توجه به ابعاد مختلفشان وزن‌های وزن های متفاوتی نیز دارند .  به عنوان مثال ابعاد هر شینه ی مسی ازکوچک ترین سایز که ۲۰ در۳ شروع می‌شود و بزرگ ترین سایز آن نیز ۵۰ در ۵ میباشد . همین طور وزن هر شینه ی مس از ۵۴۰ گرم شروع میشود و به ۲۲۵۰ گرم هم می‌ رسد . پیش از اینکه به بررسی کلی در رابطه با شینه ی مسی بپردازیم ، بد نیست مقداری با خود عنصر مس آشنا شویم .

عنصر مس با عدد اتمی ۲۹ در گروه یازدهم جدول تناوبی قرار دارد و جزء پرکاربرد و مفید فلزات در صنعت میباشد . با وجود اینکه مس به همراه طلا و یا نقره در این گروه از جدول تناوبی قرارگرفته‌ است و حتی رسانایی الکتریکی نقره از مس بیشتر است ولی به دلیل قیمت بسیار اقتصادی و به صرفه‌ی مس ، از این فلز در مصرف های صنعتی بسیار بیشتری میکنند . از دیگر ویژگی های حائز اهمیت مس میتوان به خاصیت شکل پذیری و رسانا بودن در دمای بسیار بالا و گرم اشاره کرد . باید درنظر داشته باشیم که فلز مس به همان قدری که مفید و سودمند است می‌تواند اثر مخرب و حتی سمی نیز داشته باشد به صورتی که پیشنهاد می‌شود با تمام آلیاژ ها و ترکیب‌ هایی که مس در آن وجود دارد ، طبق پروتکل‌ های مواد سمی برخورد شود تا خطر های احتمالی به صفر نزدیک شوند .

شینه ی مس از پرکاربرد ‌ترین و پر مصرف ترین فلزاتی است که در صنایع غیر آهنی وجود دارد که از گذشته تا به حال در صنعت های گوناگونی استفاده شده است . فلز مس دارای تغییرات آلوتروپیک در دمای ۱۰۸۳ درجه سلسیوس میباشد . این فلز به علت خواص ناشی از آرایش به خصوص الکترون ‌هایش ، به عنوان حلال‌ترین فلزات شناخته شده است . به صورت کلی میتوان گفت اغلب فلزات به غیر از فلز سرب ، تاحدود زیادی قابلیت انحلال در شینه ی مس را دارند. شینه ی مسِ خالص از ویژگی چکش خواری و شکل پذیری بالایی برخوردار هست که همین خاصیت باعث میشود کاربرد ‌های گسترده ا‌ی در ساخت ظروف مسی و زیور آلات زنانه داشته باشد .

یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و همچنین بزرگ‌ترین مصرف کننده ‌های فلز مس کشور چین می باشد . این فلز به شکل شینه به دست فعالان صنعت‌ های نیازمند به مس می‌ رسد که در ادامه ی مطالب قصد آشنایی بیشتر با مس و شمش مس را داریم .

 در واقع همه ی ژنراتور ‌ها ، ترانسفورماتور‌ ها ، کابل‌ها و تمامی سیم های یک نیروگاه یا تبدیل گاهایی که دارای ولتاژهای یکسانی هستند با یک شمش مسی یا یک رسانا با نام شینه یا به انگلیسی  (Busbar)باسبار در هر فازی به یکدیگر وصل می‌شوند .

در شمش رسانا یا مسی همه انرژی ژنراتور ها و ترانسفورماتور ها یا هر دو بهم می‌رسند و از آنجا به صورت مستقیم با همان ولتاژ ویا به کمک ترانسفورماتورهای افزایش دهنده یا کاهش دهنده با ولتاژ متفاوتی به مصرف‌کننده ‌های مورد نیاز یا شمش ‌های دیگر هدایت می‌ شوند .

به همین دلیل میتوان در توصیف شمش ها گفت که « شمش ابزار جمع کننده و پخش کننده  انرژی در آن واحد می باشد .

شمش ‌ها را می‌توانیم به ۲ دسته کلی تقسیم کنیم که عبارت است از :

  1. شمش مسی ساده
  2. شمش مسی چند تایی

انواع و اقسام شمش ها از لحاظ ظاهری

سیم هوایی

جنس این مدل شمش به طور معمول از جنس آلومینیوم مقاوم شده با فولاد مباشد  (ACSR) که انعطاف پذیری از خاصیت های مهم این جنس است زیرا منعطف بودن شمش در کاربرد صنعتی بسیار حائز اهمیت است .

سیم لوله ‌ای

این مدل از شمش برای جریان‌ های نامی بیشتر از سه هزار آمپر اقتصادی تر میباشد .

شینه تخت با مقطعی مستطیلی

این مدل شمش معمولا دارای جنس مسی میباشد و اکثر مواقع در تأسیسات داخلی مورد استفاده قرار میگیرد .

 به این علت که انشعاب گرفتن از شینه تخت نسبت به لوله‌ای بسیار آسان تر میباشد .

 دلیل استفاده جنس مس این است که رسانایی مس  نسبت به باقی فلزات بیشتر است و جریان الکتریکی بالا تر به راحتی از این فلز عبور می کنند . مس در مقایسه با سایر فلز های دیگر، مقاومت الکتریکی بسیار کمتری دارد  همچنین دارای تلفات توان و افت ولتاژ کمتری نیز هست. شینه یا شمش مسی تابلو برق ، در کاربرد های خاص بسیار ایده آل امیباشد .

 طرح های شمش مسی را می توان حدودا برای همه کاربردها ساخت .

همه ی این دلایل تا امروز باعث شده شمش مس به یک قطعه همه کاره تبدیل شود . اما تعریف شمش مسی به طور تخصصی چیست ؟ چه کاربری و چه ویژگی هایی دارا میباشد ؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات یا سوالات مشابه این موارد در رابطه با شمش مسی هستید ، حتما در ادامه مطالب با ما همراه باشید .

باسبار ها ( شمش ) اکثرا از نوارهای فلزی ساخته شده از مس ، برنج یا آلومینیوم میباشند. شینه مسی تابلو برق ، الکتریسیته را به زمین هدایت می کند.  این محصول بسیار در صنعت محبوب هست . خاصیت های فلز مس نرم بودن و شکل پذیری اسان و انعطاف پذییر با رسانا های حرارتی و الکتریکی بسیار بالا میباشد . به علت انعطاف پذیری فوق العاده فلز مس در برابر دما های بیش تر ، برای تعدادی زیادی از صنعت ها اولین انتخاب مس می باشد. شینه مسی ، امنیت بالاتری را در شرایط متصل شدن کوتاه فراهم می آورد.

 نحوه کار کردن با باسبار ها چگونه است ؟

 باسبار یا شمش ها به هادی هایی گفته می شوند که به شکل میله های مسی میباشند . این سیستم ها می توانند یک یا چندین اتصال داشته باشد. شینه مسی تابلو برق ، از طول و عرض و پیکربندی متناسب با یک یا چند نقطه اتصال به قطعه مورد نظر ، اطمینان به وجود می آورد  . شمش های مسی الکتریکی ، رسانا یا دسته ای از هادی ها میباشند که جریان الکتریکی را از فیدر های ورودی جمع آوری می کنند ؛  و سیس جریان الکتریکی را به فیدر های خروجی توزیع می کنند . این کار در واقع یک نوع اتصال الکتریکی است که در آن تمامی جریان های برق ورودی و خروجی به یکدیگر خواهند رسید .

سیستم باسبار ها دارای یک جدا کننده و قطع کننده مدار میباشد که در صورت به وجود آمدن خطا های احتمالی ، شروع به کار میکنند . اما اگر اتصال کوتاه رخ دهد ، قطع کننده مدار قطع خواهد شد . همچنین به بخش معیوب شمش به راحتی از مدار جدا میشود .

کاربرد و ویژگی شینه ی مسی در تابلو برق ها

شمش های مسی در تاسیسات صنعتی الکتریکی برای توزیع برق از یک نقطه تغذیه به چند مدار خروجی مورد استفاده قرار میگیرند . شمش ها اکثرا در پیکربندی های متفاوت از رایزر های عمودی کاربرد دارند .

 رایزرها ، جریان الکتریکی را به همه طبقه ها از ساختمان های وسیع می رسانند . شمش های مسی در توزیع جریان الکتریکی ، در داخل تابلو برق و محفظه های راهروها برای توزیع برق محلی که دارای جریان بسیار زیاد است استفاده می شوند . شمش های مسی هم چنین می توانند تجهیزات ولتاژ زیاد را در سوئیچ خانه های برق و تجهیزات ولتاژ کم را در بانک های باتری متصل کنند .

باسبارها را می توانیم در کارخانه ها ، مراکز صنعتی ، بیمارستان ها و موسسات آموزشی بیابیم چون استفاده از باسبار ها بسیار ضروری است و تقریبا جایگزین صنعتی مشابه و به صرفه ای برایشان موجود نیست .

در صورت نیاز داشتن به یک سیستم توزیع برق جایگزین در یک پروژه با فضای کم ، شمش های مسی یک انتخاب بسیار عالی میباشند .

باسبارها به دلیل راحت بودن و عامل های ایمنی ، غیر قابل تعویض هستند . مزایای باسبار ها یا همان شمش  عبارت اند از :

  • طراحی بسیار فشرده و دوام بالا
  • نیاز به داشتن فضای کمتر که در شمش های مسی نسبت به سیستم های کابل کشی قدیمی وجود دارد
  •  نیاز نداشتن به تعویض زیاد که این عمل اسیب رسان هم میباشد
  • توزیع برق و نیرو به صورت موثرتر
  • انطباق راحت آن ها برای یکپارچه شدن انرژی های تجدید پذیر
  • خاصیت رسانایی فوق العاده
  • محافظت عالی در برابر صدمه های ناشی از دمای زیاد و هوای گرم
  • منعطف بودن
  • قابلیت استفاده در هر ساختار و با پیکربندی مختلف
  • جابجا شدن بدون مصرف هزینه بالا
  • جریان تا ۱۲۵ امپر
  • ولتاژ تا ۴۱۵ ولت
  • دما محیط قابل اجراشدن – ۲۵~+ ۵۰
  • طول قابل استفاده و استاندارد ۱ متر

خم کردن شمش

به طور کلی ، در ساختن تابلو های برق که جریان بالایی را دارا می باشند ، از شمش یا شینه استفاده میکنند  و شمش بندی صورت میگیرد .

 فرض میکنیم که کلید کمپکت با جریان نامی ۲۵۰ آمپر را داریم و قصد داریم آن را به ترمینال متصل کنیم و یا به کلید دیگری مرتبط کنیم .

برای انجام این کار در مرحله ی اول ما میبایست کابل سایز ۷۰-۹۵ میلی متر مربع را برای سیم کشی به ترمینال انتخاب کنیم ،

اما ایرادی در این عمل به وجود می آید به این دلیل که کابل سایز ۹۵ میلی متر مربع قطر بزرگ تری نسبت به چیزی که مد نظر ما است دارد و بسیار قطور میباشد و در داخل تابلو برق ها که اکثرا ، سیم ها مسیرهای کوتاهی را دارند ، فرم دادن و حالت دادن به کابل تقریبا کاری غیر ممکن است .

بنا بر توضیحات فعلی ، به منظور اتصال و ارتباط در بین فیدرها میبایست از شمش های مسی استفاده کنیم ، به این دلیل که بعد از نصب کردن ، به طور کامل در جای خود که نصب شده است ، ثابت خواهد ماند و فرم آن ها همانند کابل ها ، در اثر گرما و لرزش و اصطکاک عوض نخواهد شد و اصلا در محلی که نصب شده اند حرکت نمی کنند .

چه بسا در طی جریان های بسیار بالاتر برای ذکر مثال ، در جریان ۲۰۰۰ یا حتی ۴۰۰۰ آمپر ، کارکردن با این  کابل ها ، نا ممکن خواهد شد . بنابراین ، شمش بندی داخل صنعت تابلو برق و پروژه های متصل به برق صنعتی و قدرت نقش به شدت مهمی داشته است و به طور معمول جریان های بیش تر از از ۱۶۰ آمپر ، کاملا نیاز به شمش بندی پیدا میکند .

ما قصد داریم در این بخش از توضیحات خود ؛ به شما کاربران عزیز آموزش دهیم که به چه صورت میتوانید یک تابلو برق و همچنین قطعات آن را شمش کشی کنید .

برای این که بتوانیم از شمشِ مسی در تابلو برق استفاده کنیم ، نیاز داریم که شمش مسی مربوطه را  تغییر شکل ( با خم کردن ) دهیم . این کار را به ۲ شکل میتوان انجام داد :

۱ . با روش دستی .

۲ . به وسیله دستگاه فلز کاری شمش انجام می گیرد .

انواع شمشِ مسی در خم کردن

خم کردن در عرض شمش مسی

از این روش خم برای تغییر جهت مسیر شمش استفاده می شود .

 زاویه ای که در این خم استفاده میشود معمولا ۹۰ درجه است اما می توانیم از زاویه های دلخواه خود نیز استفاده کنیم .

خم کردن در ضخامت شینه مسی

از این روش خم در جهت ارتباط بین قطعه هایی که در کنار همدیگر قرار دارند استفاده می گردد . مقدار اندازه شعاع خم در ضخامت به فاصله دو ترمینالی وابسته است که وظیفه دارد ان ها را به همدیگر متصل کند .

خم در ضخامت به دو شکل انجام میشود . به صورت بیضی و یا دایره ای است و همچنین باید بدانیم که بدون گرم کردن شمش مسی نمی توان خم را به روش صحیحی انجام داد .

خم در ضخامت شمش تنها نوع خمی است که به طور کامل مدور انجام می شود .

 و این نکته هم حائز اهمیت است که امکان انجام خم ضخامت روی یک خط وجود ندارد ، به این دلیل که در طی این اتفاق شمش مسی ما در امتداد خط عرضی خود پاره خواهد شد .

خم پله ای شینه مسی

هر وقت که دو قطعه ی ما با هم یک تراز نباشند ، برای این که بتوانیم ارتباط جریان الکتریکی این دو قطعه را فراهم کنیم ، از خم پله ای استفاده می کنیم . برای ذکر یک مثال عینی ؛ ۲ قطعه را در نظر بگیرید که زیر یکدیگر قرار گرفته اند اما عمق قرارگیری آن ها در تابلو برق کاملا متفاوت میباشد .

شمش مسی در واقع ارتباطی بین این دو قطعه دارای دو خم معکوس می باشد تا اینکه جهت شمش در ابتدا و انتها تغییر نکند و در عین حال مکان شمش عمیق تر شود و یا کم عمق تر شود .

خم چرخشی شینه مسی

از خم چرخشی به عنوان تاب یا پیچش شمش نیز نام برده می شود .

 هنگامی از خم چرخشی استفاده می شود که نیازی به تغییر جهت سطح شمش در امتداد حرکت خوده شمش مسی داشته باشیم .

نکته مهم در بخش خم چرخشی شمش : در همه ی خم های ذکر شده حداکثر زاویه مجاز برای خمکردن ۹۰ درجه است و اگر به زاویه بیش تری نیاز داشته باشیم میبایست به جای زاویه بیشتر از زاویه قائمه از دو بار خم پی در پی استفاده کنیم .

در انتخاب نوع شمش بندی و آرایش چینش کلیدها و سکسیونر های یک پست عوامل بسیار زیاد و دقیقی را باید در نظر بگیریم که عبارت اند از :

۱ . نگهداری و ایمنی برای پرسنل .

۲ . اقتصادی بودن هر بخش .

۳ . منطبق شدن با محدودیت های موجود و شرایط فیزیکی فعلی .

۴ . سادگی و آسانی بهره برداری و تعمیرات برای مصرف کنندگان و پرسنل .

۵ . وضعیت پست از نظر توسعۀ و تعمیردر حالت کار عادی شبکه  .

۶ . عامل های تاثیر گزار در شمش بندی .

۷ . داشتن قابلیت اطمینان .

۸ . موقعیت پست در شبکه .

۹ . ولتاژ پست و ظرفیت پست .

۱۰ . اهمیت مصرف کننده .

۱۱ . سرویس دهی مداوم .

۱۲ . اقتصادی بودن مجموع هزینه .

هزینه یکی از عامل های مهم تعیین کننده در انتخاب شمش بندی مناسب برای یک پست میباشد و در هنگام قیاس کردن نوع های شمش بندی هزینه های ذکر شده زیر مورد بررسی و مقایسه قرار خواهند گرفت .

همه ی هزینه های نا شی از نیاز داشتن به استفاده از تجهیزات مختلف از قبیل سکسیونر ها ،کلید ها ،ترانسهای جریان ، ترانسهای ولتاژ ، شین ، اسکلت فلزی ،کابل .

و علاوه بر موارد بالا ؛ همه ی هزینه های ناشی از اینکه نیاز به استفاده از سیستم حفاظت و کنترل داریم هم باید مورد محاسبه قرار بگیرد .

هزینه های ناشی از نیاز داشت به فضا و فونداسیون و ساختمان هم کمی حائز اهمیت است .

سادگی و اسانی و سهولت بهره برداری و تعمیرات و نگهداری و ایمنی برای پرسنل .

نکات بسیار تخصصی و خاص راجب شمش مس :

میزان فشار مجاز اتصال شینه مس :  برای سفت کردن اتصال های شمش های مس باید میزان سفت کردن پیچ های اتصالات شینه های مسی روی هم با آچار ترکمتر(TORQUE)  انجام شود .

در غیر این صورت جریان نقطه ای به وجود می آید و باعث آتش گرفتن تابلو برق خواهد شد .

شکل دهی و اتصال شمش های مسی نرم:

  شینه های مسی نرم در جاهایی که امکان شکل دهی شمش های سخت برای عبور میان قسمت های مختلف تابلو وجود ندارد مورد استفاده قرار میگیرند. 

انتقال دهنده های جریان (CT) :

ct  یک وسیله ای است برای اندازه گرفتن جریان شینه ها و کابل ها . این وسیله به گونه ای نصب می شود که شمش های مسی و یا کابل ها از داخل آن عبور کنند.

Ct وسیله ای است که میدان الکترومغناطیسی حاصل از میزان جریان عبور شده از شینه ها را معمولا به میزان جریان  0-5 آمپر و در بعضی از موارد به ۰-۱ آمپر تبدیل می کند . این ضریب تبدیل ct ها بر روی آنها نوشته شده . برای مثال ct 1000/5 جریان ۰ تا ۱۰۰۰ آمپر را به ۰ تا ۵ آمپر تبدیل می کند تا برای انواع وسایل اندازه گیری قابل خواندن شود .

خصوصیت ماژول ها و یا بلوک های توزیع :

جریان نامی : جریان ورودی In باید بزرگتر و یا مساوی جریان المان حفاظت شده It باشد ؛ و همینطور مجموع جریان های عبورشده از شاخه های توزیع نیز باید باشد .

در جاهایی که دارای بار کامل یا full load نیستیم ، جریان بریکر اصلی میتواند کوچک تر از اجماع جریان نامی بریکرهای شاخه فرعی باشد .

مقدار های مجاز اتصال کوتاه : بلوک یا شمش مسی توزیع حتما باید در مدت یک ثانیه تحمل حرارتی جریان Icwکه به معنی ظرفیت حمل جریان است را دارا باشد .

مقدار پیک جریان (Ipk) می بایست با جریان بلوک توزیع هم خوانی داشته باشد . این جریان حتما بیش از حد جریان بریکر اصلی باید باشد ، به این دلیل که در مواقع اتصال کوتاه به خوبی عمل کند و اجرا شود .

مقدار عایق کاری شمش مسی یا به عبارتی (شیرینگ) : ولتاژ نامی عایق Ui حتما باید بزرگتر و یا مساوی ولتاژ نامی کاری باشد . ولتاژ قابل تحمل لحظه ای Uimp می بایست در اندازه ی مجاز ولتاژ ، لحظه ی برخورد با صاعقه باشد .

انواع روش های اتصال به دو دسته تقسیم میشود که عبارت است از :

  •  اتصال کاملا مستقیم
  • اتصال به وسیله ی ترمینال

متعادل کردن بار الکتریکی

  بار باید دارای تعادل باشد برای اینکه جریان نول ما صفر شود اما در عمل این اتفاق تقریبا غیر ممکن است . بنابراین باید تا حدی که امکان دارد بعد از تحلیل و طراحی و ساختن تابلوبرق توزیع ، در محلی که نصب می شود هم باید دقت شود که بار به طور متوازن بر روی فازها قرار داشته باشد . تا هر سه جریان الکتریکی I1 , I2 و I3 با هم مساوی و اندازه شوند . و نکته ی مهم در این بخش این است که حتما باید سطح مقطع نول با فاز مساوی باشد .

رنگ بندی شمش فازها

رنگ شمش ها  همانند رنگ کابل ها است . در ایران رنگ شمش مسی L1 قرمز ، شمش L2 زرد و شمش L3 به رنگ آبی و شمش نول به رنگ مشکی می باشد . اما براساس استاندارد های IEC رنگ شمش ها به ترتیبی که در بالا گفته شد قهوه ای ، مشکی ، نارنجی و آبی باید باشد و در سیستم تک فاز قهوه ای و آبی باشد . کابل ارت به رنگ زرد و سبز می باشد ولی شمش ارت معمولا هیچ رنگ و عایقی ندارد .

شینه نول چیست ؟

شینه نول ، شمشی است که فقط حامل جریان نول است . شمش نول اصولا همراه با شین ارت در کف تابلوبرق نصب می شود . شین ارت را میتوان خم کرد و به صورت مستقیم کف تابلو پیچ کرد اما شین نول فقط بر روی مقره نول قابل نصب است . سایز شین های نول و ارت دقیقا با سایز شین فاز مساوی می باشد . در بار های روشنایی اگر از لامپ فلورسنت استفاده کنیم ، جریان باسبار روشنایی شمش نول از فاز ها امکان دارد بیشتر هم بشود و فقط در بارهای موتوری میتوان گفت جریان نول کمتر است .

توان شمش میبایت حداکثر ۱۵۰ درصد از جریان نامی کلید مدار ، پایین تر باشد .

 همچنین شمش مس نوع صفر ، در لحظه اتصال به زمین تابلو برق ، به منظور اتصال هادی قابلیت محافظت خواهد داشت . بنابر این توجه به این نکته ها در هنگام خریدن تابلو برق به شدت مهم می باشد .

هنگام خرید شمش مسی ، به چه نکته هایی باید دقت کنیم ؟

باتوجه به اینکه نوع شمش بندی نقش بسیار تعیین کننده ای در تجهیزات و سیستم حفاظت مورد نیاز از نظر کمی و کیفی داشته است و بهره برداری درست و قابل اطمینان از طرح مورد نیاز به پرسنل کارآمد برای انجام عملیات و تعمیرات و نگهداری بر روی این سیستم ها دارد .

بنا بر این انتخاب نوع شینه بندی به تنهایی نمی تواند بدون در نظر گرفتن سطح مهارت های فنی پرسنل قابل دسترس در منطقه به حیطه عمل برسد .

علاوه بر نحوه استقرار فیزیکی تجهیزات در بعضی موارد نوع شمش بندی نیز نقش به شدت اساسی در تامین فضای ایمن کاری برای کارمند های بخش تعمیرات و نگهداری دارد ، که این مورد نیز در هنگام شمش بندی میبایست مورد توجه افراد قرار بگیرد .

بنابراین توجه به این نکته ها در هنگام خریدن تابلو برق به شدت مهم می باشد . با توجه به با ارزش بودن انرژی ، باید همه این ملاحظه ها را در مرحله طراحی خدمات شمش خود در نظر بگریم که ما در کاسپین تجهیز نو آوران تمامی این موارد و موضوعات دیگر را در نظر میگیریم و بهترین کالا را که متناسب با نیاز شما هست رو بهتون پیشنهاد میکنیم .

برای استعلام قیمت و خرید انواع شمش مسی با بخش فروش کاسپین تجهیز نوآوران تماس حاصل فرمایید .

 در ادامه ی مطالب به نحوه قیمت گزاری بر روی انواع مس مرغوب ، ایرانی و ….. میپردازیم .

 هدف تولید شینه ی مسی

در همه ی تاریخ  قیمت و ارزش گذاری برای هر چیزی دارای معایبی بوده است . تعداد زیادی از این معضلات در رابطه با معیار ‌های اندازه گیری برای قیمت دادن و راحتی در استفاده می باشد . برای ذکر مثال اتم ذره‌ ای به شدن کوچک است که برای ساده شدن در محاسبه ها و کار کردن با اتم ‌ها به جای اینکه یکی یکی بررسی شود ، به صورت مول مورد بررسی قرار میگیرد که هر مول از تعداد بسیاری اتم تشکیل شده . در مورد فلز مس هم این قاعده برقرار می باشد به این گونه که برای ساده شدن قیمت دهی و معامله آسان ‌تر ، شینه مسی تولید و در بازار های جهانی عرضه شد . بنابراین وزن و عیار مس تعیین شد و خرید و فروش و معامله با آن به شدت ساده شد. 

انواع مختلف شینه مس و بهترین آن 

با توجه به مطالب قبلی ، شینه ‌های مس بر اساس درصد خالصی و یا عیار مس دسته بندی می‌شود .

 انواع شینه ‌های مسی بر اساس عیار عبارت است از:
 

•          شینه مس ۹۹.۹۹ درصد

•          شینه مس ۹۹.۹۸ درصد

•          شینه مس ۹۹.۹۷ درصد

•          شینه مس ۹۹.۹۶ درصد

•          شینه مس ۹۹.۹۵ درصد

شینه ی مس ایرانی

کشور ایران از نظر داشتن معدن های مس در وضعیت بسیار خوبی بوده و  اندوخته ‌های مس قابل توجهی را دارا می باشد . مس خاتون آباد ، مس میدوک ، دنیای مس ، مس سرچشمه ، مس سونگون ، از جمله کارخانه های تولید شمش مس ایرانی می باشند .

ویژگی شینه مس مرغوب چیست ؟

مرغوب‌ ترین شینه مس یک نوع از آن است که بالا ترین درجه ی خالصی را داشته باشد که بر طبق توضیحات پیشین این درجه‌ی خالصی برای شمش مس ۹۹/۹۹ است که تمام خاصیت هایی که از فلز مس انتظار می رود ازجمله قدرت چکش خواری و رسانای الکتریکی بالا در آن کاملا موجود است .

عیب های احتمالی شینه ی مس

در شینه های مس که با روش پر شدن از قسمت بالا درست می‌شوند ، زمانی که مواد مذاب درون قالب سرد می‌شود ، تفاوت حجم در بالای مذاب باعث ایجاد فرورفتگی در سطح روی آن می‌شود که با ماشین کاری سطح شینه ، این ایراد قابل بر طرف شدن می باشد .

تولیدکنندگان شینه مس در داخل ایران

مس خاتون آباد.

مس میدوک.

دنیای مس.

مس سرچشمه.

مس سونگون.

 صنایع مس شهید باهنر.

 صنایع مس ایران.

شینه مس از کجا خریداری کنم ؟

در خرید شینه مس همانند خرید بسیاری از کالاها از طریق آگهی‌های فضای مجازی بسیار زیاد شده است ، با یک سرچ و تحقیق ساده تعداد بسیاری آگهی به چشم می خورد که خریدار و فروشنده شمش مس انتشار داده ‌اند . شما فقط لازم است معتبر ترین آن آگهی ‌ها را پیدا کنید و در کمترین تایم ممکن شروع به خرید شمش مسی مورد نیاز خود کنید . نکته مهمی که قبل از خرید حتما باید به ان دقت کنید این است که از اعتبار فروشنده آگاهی پیدا کنید تا کالای مرغوب و با کیفیت در اختیار شما قرار بدهند و راهنمایی های لازم جهت بهترین خرید را در اختیار شما بگزارند که همکاران ما در کاسپین تجهیز نوآوران این خدمات را بادقت زیاد به شما میدهند .
 

شاخص شینه یا شمش مس

فلز مس در بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان معادله می‌شود . بنا بر این عامل هایی که بر اقتصاد جهانی تاثیر گزارند ، بر روی بازار و قیمت و ارزش مس هم تاثیر گذار خواهند بود . از سال ۱۳۹۹ در شهریور ماه فلز مس در بازارهای بورس کالا ایرانی عرضه شد . عامل های تایرگذار بر شاخص مس را در ادامه ی مطالب جمع آوری کرده ایم که عبارت اند از :

  میزان استخراج کردن مس

 میزان توانایی فعالان استخراج و حمل و نقل مس نقش بسیار مهم این فاکتور را بازی می‌کنند .
 

افزایش تقاضا در بازار های جهان

هنگامی که آمار ساخت و ساز در کشورهای پیشرفته مانند چین و آمریکا زیاد شود ، قیمت مس نیز دچار افزایش شدیدی می شود چون در این کشور ها مس کاربرد بسیار زیاد و قابل توجهی در صنعت ساختمان ‌سازی دارد.
 

فعالیت‌ اقتصادی در همه ی جهان

برای ذکر مثال تغییر نرخ بهره در بانک‌ های اروپا تاثیر خود را بر روی قیمت مس را دارند .
 

 نوسان های قیمت ارز

 قیمت دلار و یورو بر روی قیمت فلزات همیشه اثر گذاشته اند . نرخ دلار و فلزات در جهت برعکس همدیگر عمل می‌کنند . اینگونه که با افزایش قیمت دلار ، نرخ فلزات کاهش پیدا میکند و با کاهش قیمت دلار قیمت فلرات بالا می رود .
 

 نرخ نفت

نرخ فلز مس و نفت در سال‌ های کنونی رابطه‌ی مستقیم با همدیگر داشته اند و با کم شدن یا زیاد شدن قیمت هر کدام ، دیگری روندی نزولی و یا صعودی در پیش گرفته اند .
 

رتبه مالی چین و تورم کشور چین

همانطور که قبل تر گفتیم ، چین تولید کننده و مصرف کننده‌ ی بزرگ فلز مس در جهان است و اثر گذاری کشور چین در حوزه قیمت فلز مس به اندازه ای زیاد است که با تغیر قیمت مس در کشور چین قیمت آن در همه ی جهان نیز  تغییر می کند. 

قیمت شینه مس ایران

به صورتی کلی  نرخ قیمت مس با توجه به نوع کاربرد آن نظیر شینه ، بیلت ، ورق یا کابل متغیر می باشد . ولی قیمت شینه ی مسی وابستگی بسیار زیادی به قیمت و نوسانات و نرخ ارز جهانی دارد . قیمت شینه ی مس در ایران به عمل هایی مانند نوسان های نرخ ارز ، اندازه ی استخراج از معدن ها ، تعدا تقاضا برای شینه ی مس در بازار‌ های جهانی و همین طور عیار مس وابسته است . معمولا هر روز نرخ قیمت شمش مس از راه بورس تهران اعلام می شود و به تمام بازار ‌ها در شهر ‌های مختلف برای انجام معامله ها ابلاغ می ‌شود . نکته ‌ای که در رابطه با خریدن شینه ی مس می‌توانیم به آن اشاره کنیم ، خرید شینه ی مس بر اساس کیفیت و یا عیار مورد نیاز خریدار می باشد .

خرید شینه مس در کشور ایران

بهترین تایم برای خریدن شینه مس زمانی می باشد که شاخص جهانی مس و همین طور قیمت مس داخلی نزولی هستند و ما برای خریدن مس می‌توانیم به بازار های حضوری و مجازی در تمامی شهر های کشور یا آگهی ‌های بسیار انتشار شده در فضا های مجازی مراجعه کرد .

همچنین گاهی اوقات بین شاخص جهانی مس و قیمت مس در ایران اختلافی وجود داشته باشد که در اصطلاح به این تفاوت گپ گفته می شود . گاهی ممکن است این گپ نشان دهنده ‌ی این باشد که قیمت مس خیلی زود تغییر خواهد کرد ، پس وابسته به نرخ مورد انتظار که امکان دارد کاهش و یا افرایشی داشته باشد ، به منظور خریدبهتر است اقدام کنیم و تا بازگشت شرایط مطلوب دست نگه داریم .

بررسی مس در سال ۲۰۲۳

طبق پیش بینی متخصصان این حوزه قیمت مس در سال فعلی میلادی صعودی خواهد بود . فعالان و متخصصان حتی جدیدا میزان افزایش مورد انتظار برای قیمت مس را زیاد کردند .

 به طوری که از حدود ۹۵۰۰ دلار به ۱۱۵۰۰ دلار محاسبه کرده اند .

از جمله مهم‌ ترین دلیل های متخصصان برای این پیش بینی زیاد شدن همه پرسی قانون اساسی کشوری با نام شیلی می باشد که اولین تولید کننده‌ ی این کامودیتی در جهان بوده است . با در نظر گرفتن این همه پرسی مورد انتظار در کشور شیلی ، امکان دارد عرضه‌ی مس به بازارهای جهان کمتر شود . چون معادن کارانی که در حال حاضر دارای  فعالیت در معادن کشور شیلی می باشند ، احتمالا مجبور به پرداختن مالیات ‌های بیشتری خواهند شد .

همچنین پژوهشگران در نظر گرفته اند کخ در خصوص حق آب هم با محدودیت ‌های زیادی در آینده رو به رو خواهند شد که این مسئله حداقل به طور ضربه ای استخراج مس و تولید مس با درجه خالصی بالا را دچار معضلاتی خواهد کرد .

در این مقاله سعی شد که به طور جامع و کامل در مورد شینه مس و مشخصات و کاربرد و همچنین خرید آن توضیح داده شود . در واقع همه ی آن چیزهایی که باید در مورد این شینه و مس می‌دانستید را ما به صورت واضح مطرح کردیم . اگر شما به دنبال خریدن شمش مسی و یا دریافت قیمت آن هستید ، می‌‎توانید با فروشندگان معتبر در کاسپین تجهیز نو آوران ، ارتباط داشته باشید . همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دیگر با ما به صورت مستقیم تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *