تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

مقره پله ای

فهرست مطالب

مقره پله ای ، ابزار های پله ای در تابلو برق ها ، برای نصب شینه ها که در چند ارتفاع مختلف نسبت به هم قرار گرفته اند، مورد استفاده قرار می گیرند.مقره های پله ای کمی متفاوت از بقیه هستند و کاربردهای زیادی نسبت به سایر انواع دارند که در ادامه بیان خواهیم کرد.

در ابتدا به تعریف مقره می پردازیم:

مقره چیست؟

مقره ها وسیله های مکانیکی از جنس  موادی هستند که جریان الکتریکی را هدایت نمی کند. یک عایق می تواند شامل: کاغذ ، و یا چیزی که در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت نم برندارد یک عایق است.

مقره ها در موارد کاربرد بیرونی و در بعضی مواقع درونی برای جلوگیری از گذر جریان ها به زمین  است که به صورت ناخواسته تولید شده اند.مقره ها نقش بسیار مهمی در جریانات الکتریکی ایفا می کنند.از جمله کاربرد آنها می توان به:

استفاده آنها در سیستم های قدرت ، کنترل جریانها (عدم عبور جریانها)  در مسیر های طولانی ، در سیسیتم های توزیع ، انتقال و مسیرهای هوایی روی دکل ها قرار می گیرند و خیلی موارد دیگر که در ادامه در توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

در مواردی که در مسیرهای طولانی بر روی دکل ها و تیرهای برق قرار می گیرند ، با ممانعت خود از انتقال جریان از سیم ها به تیر برق و در نهایت به زمین ، باعث انتقال بهبود و بهره وری در موارد دیگر خواهند بود.

وظیفه مقره ها

با توجه به توضیحاتی که تاکنون در مورد مقره ها داده ایم باید بتوانند دو نقش مهم مکانیکی و الکتریکی را به خوبی ایفا کنند:

وضیفه مکانیکی:

مقره‌ها باید دارای استقامت مکانیکی بوده و قادر به تحمل بارها و نیروهای مکانیکی نیز باشند.

وظیفه الکتریکی:

مقره‌ها باید بتوانند ولتاژهای بزرگ ، ضربه های ناشی از ولتاژ و رعد و برق را تحمل کنند؛ به طوری که در مقابل شرایط سخت از قبیل: رطوبت، باران و آلودگی و موارد دیگر را که دچار شکست الکتریکی می‌شوند از هم نپاشند.

آزمایش‌هایی که باید روی مقره‌ها انجام می‌شود، به شرح زیر است:

بررسی سیستم قفل و بست ، مقدار وزن مقره و ابعاد قسمت های مختلف آن باید کنترل شوند ، سیکل حرارتی باید آزمایش شود ، برای مقره های از نوع شیشه ای باید حداکثر بار الکترومکانیکی  و شوک حرارتی آزمایش شوند ، برای مقره های چینی باید تخلخل و وجود حفره مورد آزمایش قرار گیرند ، آزمایش تحمل ولتاژ در برابر سوراخ شدن ، آزمایش میزان گالوانیزه بودن قسمت هایی از مقره که از فلز هستند.

مقره پله ای

در ادامه چند مقره پر کار برد را توضیخ خواهیم داد:

انواع مقره

مقره شیشه ای:

مقره های شیشه ای کاربرد بیرونی داشته و در مسیرهایی که قرار است از هدایت دهنده ها و کابل های طویل استفاده شوند مورد استفاده قرار می گیرند. استقامت الکتریکی مقره های شیشه ای بین ۱۴۰ تا ۵۰۰ کیلوولت بر سانتی‌متر است.

مزایای مقره های شیشه ای:

عایق(قدرت دی الکتریک)  شیشه بیشتر از انواع چینی و سرامیکی است.

مقره های شیشه ای قدرت مکانیکی نسبتا بالایی به نوع چینی دارند.

مقره های  شیشه ای سبک تر هستند و در برابر ضربه های مکانیکی مقاومت خوبی از خود نسبت به نوع چینی نشان می دهند.

ضریب انبساط حرارتی شیشه نزدیک به فلز می باشد، به این ترتیب فشارهای داخلی در اثر تغییرات درجه حرارت به مراتب کمتر خواهد بود.و همچنین این مقره ها در برابر تشعشع مستقیم خورشید مقاومتر بوده و تشخیص راحت تری در هر گونه خللی دارند.

عیب مقره های شیشه ای:

این نوع مقره ها نسبت به سایر مقره ها جذب رطوبت و گرد و غبار بیشتری دارند که باعث تخلیه الکتریکی در سطح مقره می شود.

مقره های چینی

مقره چینی از ترکیبات آلکالین و سیلیکات آلومینیوم و پودر کوارتز هستند و بعد از مقره های شیشه ای بیشترین کاربردهای بیرونی را دارند.اما این مقره ها چگونه از مواد ترکیبی استفاده می کنند؟برای این کار آلومینیوم سیلیکات با کاسولن پلاستیکی ، فلدسپار و کوارتز را با هم مخلوط می‌ کنند تا ماده عایق پرسلن سخت و چینی لعاب‌دار به دست آید.چرا که سطح چینی باید به اندازه کافی لعاب‌دار و صیقلی باشد تا در مقابل نفوذ آب به درون آن جلوگیری شود  و همچننین مقره چینی باید عاری  از تخلخل باشد تا خاصیت دی الکتریک آن کاهش نیابد.

مقره های اتکایی

این نوع مقره ها به صورت استوانه‌هایی بلند هستند که شامل یک سری فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌هایی روی سطح خود هستند.این نوع مقره ها می توانند از نظر ساختاری به صورت توپر و توخالی باشند که  نوع توپر این مقره ها از استقامت مکانیکی و الکتریکی بیشتری برخوردار است.برای استقامت بیشتر مقره های اتکایی ، آن را با گاز ازت خشک پر می کنند.

در پست‌های فشارقوی از این مقره‌ها برای نگهداری شین‌های فشارقوی بر روی پایه‌های بتنی استفاده می شوند.و شین‌ها روی شیار بالایی مقره بسته می‌شوند و همچننین از این مقره‌ها برای تابلوهای برق فشارقوی استفاده می‌شود.

مقره پله ای

همانطور که در ابتدا اشاره شد این مقره ها به صورت پله ای بوده  و برای طبقه بندی تجهیزات در درون تابلو برق ها استفاده می شوند.

مقره های پله ای از تنوع بالایی برخوردار می باشند که شامل کیفیت های مختلفی نیز می باشد در انتخاب این محصولات باید با توجه به شرایط تابلو برق و محیط کاریتان آن ها برگزینید.علت طبقه بندی این محصولات برای سامان بخشیدن به درون تابلو برق ها و جهت سهولت دسترسی است.

و انواع مقره هایی مانند مقره های دوسرپیچ و موارد دیگر که در مقالات مرتبط به آنها خواهیم پرداخت.

ویژگی مقره ها ی پله ای و انواع دیگر

مقره ها باید دارای خصوصیات زیر باشند:

استقامت الکتریکی بالا ،  استقامت مکانیکی بالا ، عاری از ناخالصی و حفره های داخلی ،  استقامت در برابر تغییرات درجه حرارت و تغییر شکل ندادن در اثر تغییرات دمایی (با توجه به ضریب انبساط حرارتی که بایستی کم باشد) ،  ضریب اطمینان بالا ، ضریب تلفات عایقی کم ،  در برابر نفوذ آب و آلودگی ها مقاوم باشد. جنس مقره ها معمولا با توجه به کاربرد آنها متفاوت است.برای مثال جنس مقره پله ای که در تابلو برق استفاده می شود از رزین می باشد.

نصب مقره پله ای

مقره های پله ای در سایزهای  2 ، ۳ ، ۴ سانتی متری موجود هستند که با توجه به ابعاد تابلو برق خود باید نوع متناسب آن را انتخاب کنید.با توجه به ظاهر مقره های پله ای بیشتر تصور می شود که در کنج های یک تابلو برق نصب می شوند اما این دلیلی برای نصب آن ها در جاهای دیگر تابلو برق نمی باشد.این ابزارها حتی می توانند در تابلو ها به صورت عمودی نیز نصب شوند. اما باید توجه داشته باشید که پله های آن رو به بالا باشند به طوری که یک زاویه قائمه ای از شمای کف تابلو برق داشته باشند.همین ویژگی مقره های پله ای که می توانند در تابلو ها به صورت عمودی نصب شوند به محبوبیت آنها افزوده است.

در صورتی که تصمیم نصب عمودی یا افقی این ابزارها را دارید باید با اندک دانشی از مقره ها بتوانید این کار را انجام دهید.

نکته: مقره های سایزهای بالاتر برای تجهیزات بزرگ تر و شلوغ تر و مقره های پله ای کوچک تر شینه های کوچک تر و تابلو های با ابعا کوچک تر می باشد.

این ابزارها دارای یک سوراخ پیچ بر روی هر پله هستند که با تهیه پیچ و مهره آن و بستن شینه روی آن تکمیل می شود.هر مقره در این نوع می تواند حداقل چهار پله داشته باشد.معمولا پله اول یک سوراخ برای نصب آن به تابلوبرق می باشد و سوراخ دیگر برای نصب در قسمت زیری آن است که در سمت راست مقره قرار دارد.

مقره پله ای

خرید مقره پله ای

سبک های مختلفی برای انتخاب مقره ها وجود دارد.در انتخاب مقره ها باید به نوع سیم و یا شینه  مورد استفاده توجه داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که عایق انتخاب شده شما از رزین باشد ، چگالی بالای این مواد باعث جلوگیری از ، از دست دادن خاصیت فیزیکی آن می شود و با عملکرد مناسب در تمام شرایط آب و هوایی در برابر عناصر محافظت می شود.

مقره های پله ای هم انواع متفاوتی دارند که از انواع آنها می توانیم به مقره پله ای توخالی و توپر اشاره کنیم که تفاوت آنها تنها در وزنشان می باشد. این محصول پر مصرف و کارآمد در صنعت برق خیلی کاربردی می باشد.جنس این محصولات از رزین می باشد تا در مقابل حرارت ویا آتش سوزی های ناشی ازنوسانات در تابلو برق ها مقاوم باشند.

شینه ها را با توجه به عرض این محصولاتانتخاب می کنند. همچنیناین محصولات دارای ارتفاع متفاوت با توجه به اندازه ها در سایز هستند.برای قراردادن شینه مسی روی آن و پبچ تنظیم جهت محکم نمودن شینه مسی همانند سایر مقره های تابلویی می باشند.

مقره پله ای

انواع نیازهای قطعات تابلویی سبب شده تا بخشی از ملزومات برق صنعتی و مخصوصا یراق آلات تابلویی ، شرکت کاسپین تجهیز نیرو تولیدات خود را در زمینه مقره های پله ای و سایر زمینه ها افزایش دهند. قابل ذکر است این محصولات نسبت به نمونه های مشابه مقرون به صرفه و ارزان تربوده و در داخل تولید می شوند. این شرکت با تولید محصولات با کیفیت باعث کمرنگ شدن محصولات خارجی بی کیفیت شده است. که خبر خوشی برای تولید کننده و حتی مصرف کننده می باشد.

فروشگاه ما ارائه دهنده انواع مقره و یرق آلات تابلویی در کیفیت های متنوع می باشد با خرید خود کیفیت آنها را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *