تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

مقره اتکایی

فهرست مطالب

مقره اتکایی از مجموعه مقره هایی که در تابلو برق ها همانند سایر مقره ها برای عایق و برای اهداف دیگر استفاده می شود.مقره های اتکایی در دو نوع اتکایی تک شیار و مقره اتکایی دو شیار که در ادامه به این دو مورد بیشتر خواهیم پرداخت.

اما اگر بخواهیم یک تعریف کلی از مقره ها داشته باشیم ، مقره ها تجهیزات حفاظتی و عایق در مقابل هادی هایی با ولتاژهای قوی مورد استفاده قرار می گیرند ، نا تجهیزات دیگر تابلو برق ها از گزند انفجارها در امان بمانند.

مقره های اتکایی را با نام مقره های ایستاده نیز می شناسند که شکل استوانه ای داشته و بر روی آنها می تواند شیارهایی جهت عبور شینه ها استفاده شود.در ادامه در مورد شینه ها نیز بیشتر توضیح خواهیم داد تا با استفاده صحیح از این ابزارها امنیت را در تابلو برق ها بر قرار کنید.

مقره اتکایی

انواع مقره های تابلویی و بیرونی

مقره هایی که در تابلو برق ها کاربرد دارند شامل : مقره های چکمه ای ، مقره های پله ای ، مقره های دو سرپیچ ، مقره های اتکایی ، مقره های شیار دار ، و موارد بیرونی که بیشتر کاربرد دارند شامل: مقره های چینی ، مقره های چرخی ، مقره های سوزنی ، مقره های بشقابی ، مقره های یکپارچه ، مقره های بوشینگ ، مقره های شیشه ای ، مقره های کامپوزیتی ، مقره های ایستاده و..

در ادامه در مورد انواع مقره ها نیز توضیح خواهیم داد که در چه محیط هایی از کدام مقره ها استفاده کنید.

کاربرد مقره اتکایی

مقره های اتکایی همان طور که در ابتدا اشاره شد در به عنوان عایق الکتریکی در ابتدا عمل می کنند ، یکی از کاربرد های مهم مقره های اتکایی این است که شینه های فشار قوی را در آن قرار می دهند تا از انفجارها جلوگیری شود.

مقره اتکایی

نحوه قرار دادن یک شینه ای که حامل جریان بالا می باشد بدین گونه است که شینه را از شیار موجود در مقره اتکایی به صورت افقی عبور داده و سوراخ پیچی که بر روی مقره اتکایی تعبیه شده ، آن را با با سوراخ های موجود بر روی شینه همسو کنید تا بتوانید پیچ را به درستی در آن نصب کنید.برای قرار دادن یک شینه در مقره های اتکایی چندین روش وجود دارد اولین مورد که پیش تر بیان شد و دومین حالت بدین گونه است که مقره ها دارای دو شیار بوده و در بین این دو شیار یک قسمت عایق وجود دارد که شینه های طرفین را از یکدیگر محافظت می کند.

در این حالت شینه ها از دو طرف به شکل افقی عبور داده می شوند و همانند حالت اول سوراخ های آن را با سوراخ های موجود بر روی مقره ها همسو می کنن و سپس فرایند نصب پیچ را آغاز می کنند.

هم چنین از مقره های اتکایی برای عایق کاری باس بار ها استفاده می شود ، معمولا در تابلو برق ها  از تابلو برق نسبت به زمین و نگهداری باس بارها از این مقره ها استفاده می شود.

مقره های اتکایی از جنس رزین بوده و عایق خوبی محسوب می شوند و هم چنین استحکام خوبی نیز دارند.

نصب مقره اتکایی

مقره های اتکایی برای نصب در پایین ترین قسمت خود شامل یک پیچ برای تثبیت می باشند ، این پیچ ها به گونه ای در مقره ها قرا می گیرند که دور آنها را با یک لاستیک فراگرفته تا به عنوان یک عایق عمل کند.البته مقره ها خود به عنوان عایق عمل می کنند و این به خاطر این است که اطمینان بیشتری حاصل شود.

مقره اتکایی

برای نصب مقره ابتدا باید محلی که قرار است مقره نصب شود را تعیین کنید ، سپس با ایجاد سوراخ کاری مقره را در آن محل نصب کنید در این بین نیز می توانید عایقی ما بین پیچ و بدنه تابلو برق ها قرار دهید.از مهم ترین ویژگی های مقره های اتکایی برای نصب این است که می توانید در مواقعی که شینه ها را تغییر جهت می دهید ، شینه ها را خم کرده و آن را در مقره ها قرار دهید ، این یک ویژگی بسیار مهم در مقره های اتکایی می باشد که بتوان در شرایط سخت نیز از این مقره ها استفاده کرد و به همین دلیل نیز کاربرد بیشتری در تابلو برق ها دارند.

هم چنین:

در موارد بیرونی نیز مقره های اتکایی نیز وجود دارند که با نام مقره های ایستاده نیز می شناسند ، فرایند نصب و عملکرد این نوع مقره ها در موارد بیرونی کمی متفاوت از موارد تابلویی می باشد و بدین گونه است که:

در فرایند نصب عواملی مانند : فاصله خزشی ، تعداد چترک ، عوامل موثر بر خزش ، طول مقره ، بار کششی ، ولتاژ پایداری در مقابل ضربات صاعقه ، ارتفاع و…را مورد بررسی قرار می دهند و سپس مقره ای مناسب برای نصب را اتخاذ می کنند.

هم چنین مقره های اتکایی در موارد بیرونی می توانند توخالی و توپر باشند ، که از نوع توخالی آنها در مواردی که قرار است فشار الکتریکی زیادی را تحمل کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادمه قصد داریم به توضیح انواع مقره های تابلویی بپردازیم:

انواع مقره تابلویی

مقره های پله ای

مقره های پله ای شامل یک سری از مقره ها که به صورت طبقه ای بوده و در مواردی می توانند دارای طبقه های متعدد باشند.این تعدد را در بعضی مواقع تابلوهای برق می توانند تعیین کنند.مقره های پله ای نیز در انواع سایزها و طرح ها می باشند ، از جمله مقره های توپر و توخالی که هر دو کاربرد یکسانی داشته و تنها در توپر و توخالی بودن از هم متفاوت هستند.

نحوه نصب این مقره ها بدین صورت است که در کف خود دارای دو سوراخ پیچ بوده و برای نصب نیز می توانند از عایق ما بین پیچ ها و بدنه تابلو برق ها استفاده کنند.این مقره ها در کم ترین حالت شامل دو پله باشد.برای نصب شینه بر روی این مقره ها نیز نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید که این نکات شامل : شینه با عرض مناسب را انتخاب کنید ، شینه با سطح مقطع مناسب را انتخاب کنید ،چرا که سطح مقطع در بعضی از شینه ها بر حسب تعدا پیچ ها متفاوت خواهد بود.

مقره چکمه ای

مقره های چکمه ای شامل یک سری از مقره ها که به صورت دو طبقه ای بوده و از طبقه اول برای نصب پیچ ها استفاده می کنند.این مقره ها را در بعضی مواقع با مقره های پله ای در تابلوهای برق یکسان می دانند ، در حالی که متفاوت از هم هستند و جنس آنها نیز از هم متفاوت است.جنس مقره های چکمه ای از پلاستیک محکم بوده و مقاومت خوبی دارد.مقره های چکمه ای نیز در انواع سایزها و طرح ها می باشند.

نحوه نصب این مقره ها بدین صورت است که در طبقه اول خود دارای یک سوراخ پیچ بوده و برای نصب نیز می توانند از عایق ما بین پیچ ها و بدنه تابلو برق ها استفاده کنند.این مقره ها در بیشترین حالتمی تواند شامل دو پله باشد.برای نصب شینه بر روی این مقره ها نیز نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید که این نکات شامل : شینه با عرض مناسب را انتخاب کنید ، شینه با سطح مقطع مناسب را انتخاب کنید ،چرا که سطح مقطع در بعضی از شینه ها بر حسب تعدا پیچ ها متفاوت خواهد بود.

مقره های دو سرپیچ

مقره های دو سرپیچ شامل یک سری از مقره ها در تابلو برق که به صورت دو سر پیچ بوده و نحوه نصب این مقره ها بدین صورت است که در طرفین خود دارای دو پیچ بوده و برای نصب نیز می توانند از عایق ما بین پیچ ها و بدنه تابلو برق ها استفاده کنند ، که یکی از این پیچ ها بر روی بدنه تابلو برق ها نصب می شود و دیگری برای نصب شینه ها ، که شینه ها نیز همانند دو مورد قبلی باید از قطر و اندازه مناسبی نسبت به شینه واقع شوند.

مقره های اتکایی

همان طور که در ابتدا نیز بیان کردیم ، مقره های اتکایی شامل یک سری از مقره ها در تابلو برق ها که به صورت عمودی و ایستاده بوده بوده و از شیار های آنها برای نصب پیچ ها استفاده می کنند.

نحوه نصب این مقره ها بدین صورت است که در کف خود دارای یک پیچ بوده و برای نصب نیز می توانند از عایق ما بین پیچ ها و بدنه تابلو برق ها استفاده کنند.این مقره ها در کم ترین حالت شامل یک شیار می باشند و در مواقعی نیز شامل دو شیار هستند که توسط عایق از هم جدا شده اند.برای نصب شینه بر روی این مقره ها نیز نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید که این نکات شامل : شینه با عرض مناسب را انتخاب کنید ، شینه با سطح مقطع مناسب را انتخاب کنید.

خرید مقره اتکایی

مقره های اتکایی ، پله ای و دو سر پیچ مختلفی در شرکت کاسپین تجهیز نیرو موجود هستند که در تولیدات خود از مواد مرغوب استفاده می کنند ، تا بتوانند نیاز کاربران را برطرف کنند. استفاده از این ابزارها مناسب برای اتصال قطعات و بخش های مختلف تابلو برق ، سیم کشی ها و غیره همواره لازم و ضروری است.با ورود به فروشگاه کاسپین تجهیز نیرو از این محصولات متنوع برخوردار شوید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *