تولید کننده انواع شمش مسی شینه پایه ریل با کیفیت

شما اینجا هستید:

کلید محافظ جان

فهرست مطالب

کلید محافظ جان ، کلید جریان تفاضلی ، کلید جریان باقیمانده ،  کلید جریان دیفرانسیلی را که با نام RCCB یا RCD نیز می شناسند ، مخخف همین نام بوده و به عنوان یک کلید در مدارهای تابلو برق ها قرار می گیرد.

به تعریف دیگر کلید محافظ جان نوعی کلید در که با توجه به جریان های رفت و برگشتی در سیم و کابل ها ، در صورتی که اختلافی بین این جریان رفت و برگشت وجود داشته باشد مدار را قطع می کند.

کلید محافظ جان

عملکرد کلید محافظ جان و توضیح کامل تر:

در حالت عادی در مدارهای الکتریکی ، جریان رفت و برگشتی برابر می باشد ، اما در صورتی که در مدارهای تک فاز بنا به هر دلیلی سیم های فاز و نول ، اختلاف پیدا کنند کلید محافظ جان عمل کرده و جریان قطع خواهد شد.اما این اختلاف ها در سیم و کابل ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد ، به عنوان مثال می تواند وجود یک اتصال الکتریکی از تجهیزات درونی به بدنه تابلو برق باشد ، که در این صورت جریان به جای برگشت از سیم های نول به منبع ، از راه زمین به منبع بر می گردد.این عمل را اصطلاحا نشت جریان می گویند.در این جاست که کلید محافظ جان وارد عمل شده و با شناسایی این نشتی ها که ممکن است منجر به آتش سوزی ها و…شود را شناسایی کرده و مدار را در کسری از صدم ثانیه قطع می کند.

علت جریان نشتی:

جریان های نشتی در اثر چندین علت می تواند باشد ، به عنوان مورد مهم تر می تواند از طریق بدن فردی که با زمین تماس داشته و به صورت تصادفی و یا در اثر کارکردن و تست ، با قسمت از مدار که شامل جریان بوده و با دست زدن به آن جریان الکتریکی به زمین نشت پیدا کرده است.در این حالت با نصب یک کلید جریان ، جریان به سرعت قطع خواهد شد.این ابزارها به گونه ای طراحی شده اند که بدون آسیب دیدن به فرد و یا تجهیزات مدار قطع خواهد شد ، این یک ویژگی بسیار مهم در این ابزارها می باشد.

کلید محافظ جان

توجه داشته باشید که این ابزارها برای قطع مدار در مواقع جریان های اضافه بار و اتصال کوتاه طراحی نشده اند ، اما گونه از این کلیدها وجود دارند که افزون بر جریان نشتی ، به اضافه بار و اتصال کوتاه نیز واکنش نشان خواهد داد ، این کلید ها را با نام آر سی بی او می شناسند.

کلید محافظ جان در کجا استفاده می شود؟

این کلیدها در تابلو برق ورودی:  با قرار گرفتن در تابلوبرق ورودی از خطراتی مانند آتش سوزی ناشی از اضافه بار و …جلوگیری می کنند. در سوئیچ ها و پریزها:  کلیدهای محافظ جان با قرار گرفتن در سیستم هایی که دارای سوئیچ و پریز هستند ، باعث جلوگیری از خطر برق گرفتگی می شوند. در مناطق دارای رطوبت از قبیل حمام :  این مناطق دارای رطوبت بوده و بدن افراد نیز در مناطق دارای رطوبت به شدت به جریان الکتریکی حساس میباشد.و مواردی دیگر استفاده می شوند.

ویژگی های کلید محافظ جان

این ابزارها در بعضی موارد آنها که از نوع آر سی بی او می باشند ، با قدرت قطع اتصال کوتاه با آمپرهای ۶ کیلو  10 کیلو را دارا می باشند و دمای کاری آنها از ۳۵- تا ۷۰+ درجه سیلسیوس می باشد.در مواردی که از این ابزارها که حفاظت از اتصال ک.تاه ندارند ، قبل از این ابزارها کلید مینیاتوری نصب می شود.

بازه آمپر در این ابزارها از ۶ تا ۱۰۰ می باشد.

در واحدهای مسکونی و ساختمانی که از تک فاز بیشتر استفاده می شود از کلید محافظ جان ۲ پل و در موارد صنعتی که از جریان های سه فاز بیشتر استفاده می شود از کلید محافظ جان ۴ پل استفاده شود.

میزان حساسیت این کلیدها برای قطع جریان از ۱۰ تا ۵۰۰ میلی آمپر بوده و در بازه زمانی ۱۵۰ میلی ثانیه می باشد.

کلید محافظ جان

بررسی مشخصات و علائم بر روی کلید محافظ جان

مشخصه ال ان: برای جریان نامی می باشد.

مشخصه ال ایکس ان: برای جریان حساسیت به نشت این ابزارها می باشد.

مشخصه یو ان: برای ولتاژ نامی می باشد.

دکمه تست : برای تست کردن ابزار می باشد.

مشخصه پیکان دو طرفه: برای بر قرار بودن و یا نبودن جریان می باشد که اگر کلید مجاور آن به سمت  عدد ۰ باشد جریان قطع و اگر این کلید به سمت عدد ۱ باشد جریان بر قرار است.

مشخصه ان: این علامت برای ترمینال نول بر روی این کلیدها نشان می دهند.

نصب کلید محافظ جان

این ابزارها برای نصب شامل یک قسمت ریلی  می باشند که برای نصب از این قسمت باید اقدام شود.برای نصب این ابزارها بر روی زیل مینیاتوری و یا سایر ریل ها ، نیاز به ابزار خاصی نیست و با ورود از یک طرف ریل جایگاه آنها در ریل ها تثبیت خواهد شد.همان طور که اشاره شد این ابزارها باید درابتدای هر خط به عنوان تغذیه و محافظ قرار بگیرند ، اما در مواقعی که این کلیدها دوپل می باشند باید دو سیم فاز و یک سیم نول به عنوان وروی برای این ابزارها قرار بگیرند.در مواقعی که شامل چهار پل هستند باید سه سیم فاز و یک سیم نول به عنوان ورودی در این ابزارها قرار بگیرند و در نهایت خروجی این کلیدها برای قسمتهای دیگر مدار استفاده می شود.

در ادامه قصد داریم درمورد ریل های تابلو برق و اینکه کدام ریل می تواند مناسب برای این کلیدها باشد توضیح دهیم:

انواع ریل تابلوبرق

ریل آلومینیومی:

ریل های آلومینیومی مجموعه ای از ریل های تابلویی که از جنس آلومینیوم بوده و از ابتدایی ترین ریل ها محسوب می شوند.این ریل ها به نسبت ریل های دیگر شکننده تر بوده و در موارد غیر حساس به کار می رود ، چرا  که آلومینیوم دارای آلیاژی شکننده می باشد.این ریل ها به عنوان یک رسانا عمل کرده و باید در نصب آنها از عایق ها نیز استفاده شود وهم چنین می توان از پایه ریل ها نیز استفاده کرده و در این حالت نیز از عایق هایی در بین این دو و پیچ ها استفاده کنید.به عنوان مثال واشرهایی وجود دارند که با عبور پیچ ها از آنها به عنوان عایق می توانند عمل کنند.

ریل مینیاتوری(فلزی):

ریل های مینیاتوری مجموعه ای از ریل های تابلویی که از جنس ورق آهن با لایه نازک تر بوده و از سابقه طولانی کم تری نسبت به نوع آلومینیومی دارند با این وجود از ریل های پر کاربرد محسوب می شوند.این ریل ها به نسبت ریل های آلومینیومی منعطف تر بوده و در موارد مهم و  حساس به کار می رود.این ریل ها به عنوان یک رسانا عمل کرده و باید در نصب آنها همانند ریل های آلومینیومی و بست چنگالی از عایق ها نیز استفاده شود وهم چنین می توان از پایه ریل ها نیز استفاده کرده.

ریل بست چنگالی(فلزی):

ریل های بست چنگالی  مجموعه ای از ریل های تابلویی که از جنس ورق آهن در لایه نازک تر  بوده و از جدید ترین ریل ها محسوب می شوند.این ریل ها به نسبت ریل های دیگر دارای ارتفاع بیشتر بوده و این به دلیل وجود بست های چنگالی می باشد که بدین منظور نیز طراحی و تولید شده اند. این مورد نیز در موارد حساس به کار می رود.این ریل ها نیز همانند دو ریل ذکر شده در بالا به عنوان یک رسانا عمل کرده و باید در نصب آنها از عایق ها نیز استفاده شود وهم چنین می توانید از پایه ریل ها نیز استفاده کنید.

هر یک از این ریل ها می توانند در هر قسمتی از تابلو برق ها نصب شوند.و هم چنین در صورت نیاز می توانید آنها را به میزان دلخواه و مورد اندازه برش داده و استفاده کنید.این ریل ها بیشتر در اندازه های یک متری تولید می شوند و می توانند در اندازه هایی با  طول بیشتر نیز باشند.در مواقعی که بخواهید فقط از ریل ها به تنهایی برای نصب استفاده کنید از پانچ و پیچ ها می توانید استفاده کنید ، اما توصیه ما این است که از پایه ریل ها استفاده کنید.

خرید کلید محافظ جان

کلیدهای محافظ جان و کلیدهای مینیاتوری مختلفی در شرکت کاسپین تجهیز نیرو موجود هستند که در تولیدات خود از مواد مرغوب استفاده می کنند ، تا بتوانند نیاز کاربران را برطرف کنند. استفاده از این ابزارها مناسب برای اتصال قطعات و بخش های مختلف تابلو برق ، سیم کشی ها و غیره همواره لازم و ضروری است.با ورود به فروشگاه کاسپین تجهیز نیرو از این محصولات متنوع برخوردار شوید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *